De elevator Pitch is Morsdood?

De elevator pitch

Volgens netwerkexperts moet je altijd een persoonlijke reclameboodschap bij de hand hebben. Ze noemen het de elevator pitch. Waar komt die naam vandaan? Stel je voor je stapt in een lift en daar staat die belangrijke prospect die je altijd al had willen ontmoeten. Op het schakelbord zie je het lampje van de zesde verdieping branden. Dus heb je slechts een seconde of dertig de tijd om jouw verhaal te doen. Dat verhaal zou je dan moeten verpakken in die elevator pitch. Je hebt een ingestudeerde pitch, waarin je kort en krachtig zegt wie je bent, wat je doet en hoe jij je klanten helpt.

Altijd voorbereid zijn je verhaal te doen

De ‘netwerkexperts’ vinden dat ondernemers zich op dergelijke situaties moeten voorbereiden met een soort van voorgekookte reclameboodschap. Ze noemen het de elevator pitch. Ook wel bekend onder de volgende namen: Lift speech, 60-seconden commercial, 30-seconden commercial of persoonlijke introductie. Of jouw netwerkintroductie of positioneringsverklaring.

Maar wat heb je aan de Elevator Pitch?

De vraag is natuurlijk: wat heb je eraan? Hoe groot is de kans op een toevallige ontmoeting in de lift? De kans dat je die felbegeerde prospect toevallig tegen het lijf loopt en dan ook nog in een lift en dan óók nog zonder andere toehoorders, is echt verwaarloosbaar. Daar hoef je het dus niet voor te doen.

Meer bezwaren tegen de elevator pitch

Het feit dat je het bijna nooit nodig zal hebben is niet het enige bezwaar tegen een dergelijke voorgekookte boodschap. Er is vrijwel geen situatie waarin je enig effect sorteert door telkens dezelfde boodschap te herhalen. Tel daarbij op dat de tijd die je gegeven is om je verhaal af te maken ook fluctueert. Van enkele seconden tot een paar minuten.

Netwerken verloopt altijd onverwachts

Netwerken, ook op daarvoor speciaal georganiseerde bijeenkomsten, verloopt zelden zoals je verwacht. Je spreekt met iemand en plotseling word je gestoord door een derde persoon die zich bij jullie voegt. Of iemand stelt je onverwacht een vraag. Dan reageer je toch niet als een robot met het ophoesten van je elevator pitch? Of je ontmoet iemand in de toiletruimte, laten we zeggen bij het wassen van je handen. Is dat een geschikt moment voor jouw elevator pitch? Het komt zelden voor dat je dat verhaaltje af kan draaien. En dat het dan ook passend is in de situatie.


LEES OOK: Succesvol verkopen: persoonlijke tips en gratis e-book!
EN Hoe kom ik aan klanten? Zo vind je klanten online!


Maar welk nut heeft het dan wel?

Deels klopt het dus dat het weinig zin heeft om een kort krachtig verhaal in te studeren. Het moet ook niet te ingestudeerd overkomen als je het vertelt. Elke situatie vraagt om een andere toon. Verschillende aspecten van wat je doet krijgen de nadruk in je verhaal, afhankelijk van de situatie. Aan de andere kant is het voor situaties waarin je plotseling iets over jezelf moet vertellen, wel heel handig een standaard verhaal te hebben, waarin alle belangrijke informatie kortweg voorkomt.

Netwerkbijeenkomsten voorbereiden

Als je naar een netwerkbijeenkomst gaat is het belangrijk om je goed voor te bereiden. Je wil er immers wel wat aan hebben. Misschien zelfs een paar nieuwe klanten werven. Jij weet zelf precies wat je doet. Maar dat aantrekkelijk overbrengen in een verhaal is nog een vak apart. Daarom is het echt geen slecht idee om dat verhaal eens op te schrijven. Zodat je in een gesprek of een voorstelrondje niets vergeet te vermelden. Zorg dat je deze elementen altijd in je verhaal hebt zitten:

  • Wie jij bent en waar je kantoor houdt
  • De naam van jouw bedrijf
  • Wat bied je aan?
  • Hoe help jij je klanten? Welke problemen los je voor ze op?
  • Geef een levendig voorbeeld met een goed resultaat, zodat mensen snappen wat je doet en zin krijgen om ook dat resultaat te krijgen. Met jouw hulp natuurlijk!

Foto door cottonbro studio via Pexels.com.

2 reacties

  1. Michel Hoetmer

    Beste Eugenie,

    Ik onderken jouw bezwaar tegen het betoog: ‘aan de andere kant is het voor situaties waarin je plotseling iets over jezelf moet vertellen, wel heel handig een standaard verhaal te hebben, waarin alle belangrijke informatie kortweg voorkomt.’

    Dat heb ik aan het einde van het artikel ondervangen met:

    Wat doet u wanneer uw gesprekspartner aan u de vraag stelt ‘wat doet u voor de kost?’ Dan ‘dwingt’ de ander u als het ware een lift speech te houden. In dat geval moet u natuurlijk wel een antwoord geven. Richt u volledig op de ander. Het werkt heel eenvoudig. Vul de volgende zin aan ‘ik help mijn klanten met …’

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.