Zakenvrouw 2011: ’Trots op maritiem Nederland’

AMSTERDAM –  „De scheepvaart is een van de pijlers van de Nederlandse economie, waar ik enorm trots op ben. Deze prijs is een pluim voor mij, voor mijn bedrijf en voor mijn jongens”, zegt Thecla Bodewes, de kersverse winnares van de 30e Prix Veuve Clicquot voor Zakenvrouw van het Jaar. Dertien jaar staat zij aan het roer van de scheepswerven Bodewes in het Overijsselse Hasselt en De Kaap in Meppel. Daar worden onder haar leiding schepen gebouwd, verbouwd en gerepareerd voor de grotere binnenvaart en de kleinere zeevaart. „Binnen de scheepsbouw is dat nog een tak die loont”, stelt ze vast.Foto: ANP

De naam Bodewes is in maritiem Nederland zeer bekend. Bodewes Hasselt is in 1923 opgericht door Geert en Hermannes Bodewes. Thecla, die in 1998 het familiebedrijf ging leiden na het overlijden van haar vader, is derde generatie. Ze is getrouwd en heeft drie kinderen van 10, 12 en 13 jaar. Hard werken is haar devies: „Een eigen mkb-bedrijf leiden kun je niet parttime doen.” Van de vier dochters die het gezin telde, was Thecla als enige geïnteresseerd in de scheepsbouw. „Dus ging ik naar de hts Scheepsbouwkunde in Haarlem. Het is bijzonder om als vrouw zo’n soort bedrijf te hebben, in een echt mannenbolwerk. Maar ook heerlijk. Mannen hebben net zoveel emoties als vrouwen. Als ik soms zie hoe trots de jongens zijn op wat ze maken! Zo hebben we bijvoorbeeld een energiezuinige rondvaartboot gebouwd, die in Parijs rondjes om de Eiffeltoren vaart. Vergeleken met andere, even grote scheepjes is die van ons 35 procent zuiniger met brandstof. In Amsterdam vaart voor de rederij van Karel Lovers onze rondvaartboot op waterstof.” En brandstof besparen is, zeker gezien de verwikkelingen in landen als Libië, iets wat op deze manier wel kan oplopen tot 50.000 euro per jaar. „Schippers kunnen ook kiezen voor goedkopere cascobouw uit China. Maar wij maken zeer innovatieve schepen, die minder verbruiken en ook bij lager water kunnen varen.” In Nederland varen zo’n 6500 tot 7000 binnenvaartschepen. Thecla gaat deze vorm van vrachttransport als Zakenvrouw van het Jaar zeker extra onder de aandacht brengen. „Geen files, minder uitstoot, en dan zijn onze waterwegen ook nog eens heel mooi”, stelt ze vast. Ook zou ze graag zien dat er meer stimulans komt voor een technische beroepskeuze. „Niet alleen voor meiden, maar in het algemeen. Het zijn vaak dure opleidingen waar met kostbare machines wordt geleerd te werken. Als bij ons stagiaires komen, kijken ze hun ogen uit. Prachtig vinden ze het. Juist ’wilde kinderen’, zoals ik energieke jongeren noem die het stempel adhd krijgen, komen zeer tot hun recht in dit ambacht.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.