De administratie is vaak een klus, die u er als zzp’er of freelancer nog ‘even’ bij doet. Vaak ben je meer tijd kwijt aan je zzp administratie dan gewenst. Het efficiënter maken van de administratie is voor veel zzp’ers een uitdaging. Door jouw administratie slimmer in te richten, kun je geld en tijd besparen. Maar welke administratieve handelingen kun je efficiënter uitvoeren? De volgende tips helpen je bij het opzetten van een efficiënte zzp administratie.
1. Btw-aangifte
Veel zzp’ers doen ieder kwartaal hun btw-aangifte. Deze aangifte moet uiterlijk op de laatste dag van de maand die volgt op het kwartaal waarvoor je de aangifte doet bij de Belastingdienst binnen zijn. Een bijgewerkte administratie maakt het doen van de aangifte omzetbelasting (btw-aangifte) veel eenvoudiger. Daarnaast heeft de Belastingdienst een speciale Btw-alert app ontwikkeld. Deze app herinnert je aan de btw-aangifte. Zo voorkom je dat je te laat bent met jouw aangifte en een naheffingsaanslag en mogelijk ook een boete moet betalen.
2. Debiteurenbeheer
Het is erg vervelend als je klanten jouw factuur niet op tijd betalen. Dit kan tot financiële druk leiden. Debiteurenbeheer kan deze druk verminderen. Actueel overzicht van openstaande facturen zorgt ervoor dat je eenvoudig en op tijd een herinneringsfactuur naar je klanten kunt versturen. Er zijn tegenwoordig diverse (online) factuurprogramma’s, die je hierbij kunnen ondersteunen.
3. Bankkoppeling
Met een bankkoppeling worden bankmutaties automatisch ingelezen in jouw zzp administratie. Hierdoor heb je actueel inzicht in je inkomsten en uitgaven. Diverse banken, zoals ABN AMRO, ING, KNAB en de Rabobank, bieden deze mogelijkheid. Met een bankkoppeling is het niet meer nodig om handmatig je bankmutaties in je administratie te verwerken. Je bespaart tijd en het is minder foutgevoelig.
4. Boekhouden in de cloud
Steeds meer zzp’ers kiezen voor boekhouden in de cloud. Je bespaart op IT-uitgaven, denk aan investeringen in hardware en boekhoudsoftware, en je bent gegarandeerd van een back-up van jouw zzp administratie. Bovendien heb je vaak via een mobiele app actueel inzicht in jouw financiële cijfers. Zo weet je altijd en overal precies hoe jouw onderneming ervoor staat. Je hoeft niet meer op je laptop of PC in te loggen om de boekhouding in te zien.
5. Uitbesteden of zelf doen
Een zzp administratie vraagt niet alleen om het bijhouden van de administratie en het doen van de btw-aangifte. Ook vraagt het om actuele kennis van wet- en regelgeving. Door het slim toepassen van (fiscale) regels kun je mogelijk geld besparen. Door het uitbesteden van jouw zzp administratie aan een (online) boekhouder weet je zeker dat je alle (fiscale) kansen benut. Daarnaast levert het je vaak een flinke tijdsbesparing op.