Als ondernemer werk je kortere of langere tijd samen met verschillende opdrachtgevers. Dat is het leuke van ondernemen. De afwisseling, het contact met verschillende partijen. Soms hectiek, maar altijd een leuke uitdaging omdat elke klant weer andere wensen heeft. De een wil continu een vinger aan de pols, de ander wil alleen de uiteindelijke resultaten zien. Het komt in de communicatie met je klanten heel nauw. En uiteindelijk gaat het erom dat je durft te kiezen voor de klanten die het beste passen bij jouw communicatiestijl. Soms gaat dat vanzelf, soms maak je daarin een keuze. En uiteindelijk heb je het meeste plezier van klanten waarmee je door de jaren heen een fijne samenwerking hebt. Die klanten die je zo kunt bellen, waar je af en toe koffie mee drinkt en die altijd aan jou zullen denken voor een bepaalde klus.
Bedank je klanten ook persoonlijk
Of je wel of niet een opdracht krijgt van een klant, hangt af van verschillende factoren. Heb jij de expertise in huis? Past de opdracht in jouw planning? Maar vooral ook: wordt de opdracht jou gegund? We blijven altijd mensen en de gunfactor is daarom een belangrijke factor in het verwerven van opdrachten. Omdat dit een persoonlijke keuze is van jouw opdrachtgever, is het ook goed om hem of haar zo nu en dan persoonlijk te bedanken. Dat hoeft niet groots en meeslepend. Een kleine attentie die als verrassing komt, heeft net zoveel impact. En het hoeft niet eens geld te kosten. Noem bijvoorbeeld jouw klant op een positieve manier op social media en raad binnen jouw netwerk je klant aan bij anderen. Word ambassadeur van jouw klant en laat hem dat ook weten. Stuur eens een kaartje met een woord van dank. Of stuur een klein cadeautje per post.
Een kaartje of een cadeautje
Ik stond er eigenlijk niet zo vaak bij stil om klanten te bedanken, behalve in woord en via mail. Tot ik zelf eens een klant met een fles champagne op de stoep had staan. Deze kwam vieren dat we samen een succes hadden geboekt. Ik ben dat nooit vergeten. Ik bel veel met mijn klanten, zeg bij elke opdracht ‘dank je wel’ en nuttig zo nu en dan een gezellige zakelijke lunch. Dit jaar heb ik ook een selectie gemaakt en ga ik mijn 10 trouwste klanten verrassen met een relatiegeschenk per post. Voor het einde van het jaar. Met een kaartje erbij. Ik vond deze geschenken van Kaartwereld erg leuk. En ik koos een kaartje met groeipapier, waaruit een plantje kan groeien. Je kunt er online een persoonlijke boodschap aan toevoegen voor de ontvanger. Het bestelproces is eenvoudig en de levering is snel. En ik ben zo benieuwd naar de reacties. Want bij deze vorm van ‘dank je wel’ zeggen is het verrassingseffect het leukst!