China was jarenlang het land van de stormachtige groei. De duizelingwekkende, dubbele cijfers hebben plaatsgemaakt voor meer bescheiden vooruitgang. De economie van China hapert, maar er liggen nog volop kansen voor Nederlandse ondernemingen. Even wat feiten over de export naar China.
Belangrijker voor Nederlandse economie
China is de afgelopen 20 jaar steeds belangrijker geworden voor de Nederlandse economie. In 1995 was de Chinese vraag goed voor 0,4% van de Nederlandse productie. Begin 2012 was dit al het zesvoudige (2,4%). Vooral de industrie en de agrifood-sector hebben daarvan geprofiteerd, vertelt Anke Martens, senior-econoom van ING.
Kansen in China
De gouden tijden van extreme importgroei zijn wel voorbij, stelt Martens. Tussen 2000 en 2008 steeg de import in China nog jaarlijks met 22 procent. “Volgens President Xi is de periode van het ‘nieuwe normaal’ aangebroken, met meer gematigde, evenwichtige groei. Dat biedt nog steeds kansen voor Nederlandse ondernemingen. De Chinese economie mag dan afgeremd zijn, de verwachting is dat deze toch harder zal groeien dan de economieën van de landen in de Europese Unie.”
LEES OOK: Export: NL exporteert wijst de weg!
EN Zakenpartnerscan van RVO opent deuren in het buitenland
Grote middenklasse
Het ‘nieuwe normaal’ betekent ook dat China moet wennen aan gematigde en duurzame groei. Een groei die vooral wordt gedreven door consumptie, legt Martens uit. “De vraag naar consumptiegoederen zal toenemen. Vier op de tien Chinezen behoren naar verwachting in 2020 tot de middenklasse. Dat zijn ongeveer evenveel personen als het totaal aantal inwoners van de EU. Daar liggen kansen voor leveranciers van consumptiegoederen en voedingsmiddelen.”
Goede reputatie
De andere kant van de medaille is dat de Chinese vraag naar kapitaalgoederen minder snel zal groeien. “Maar er zijn nog genoeg mogelijkheden voor Nederlandse ondernemingen die hightech- of nicheproducten exporteren”, zegt Martens. Ook de voedselverwerkende industrie kan profiteren. “De Nederlanders hebben een goede reputatie op het gebied van (voedsel)veiligheid. Naast de Nederlandse babymelk zijn producten als Nederlands bier en verzorgingsartikelen in trek bij Chinese consumenten.”
Lokale vestiging
Wie succesvol zaken wil doen in China, komt voor de overweging te staan om een lokale vestiging te openen. Vaak verlangen grote Chinese fabrikanten van hun toeleveranciers dat ze in China zelf produceren. “Het kan inderdaad nodig zijn om de productie deels naar China te verplaatsen”, zegt Martens. “Daar staat tegenover dat het veel mogelijkheden opent. Maar het is zeker niet altijd een must om ter plekke een vestiging te hebben. Wie specialistische producten levert waarvoor de Chinezen geen eigen alternatief hebben, kan ook goed uit de voeten met export.”
Meer informatie over export naar China
Wilt u meer weten over zakendoen in China? U leest het op de site van RVO Nederland van de Nederlandse overheid. Zij hebben een speciale rubriek voor handel tussen Nederland en China. Marktgegevens, contactinformatie van Nederlandse overheidsposten.