Op de beurs staan, wanneer en hoe doe je dat?

op de beursOp de beurs staan. Welke kies je en waarom zou je dat doen? Veel ondernemers vinden online hun klanten. Zowel particuliere als zakelijke klanten raken steeds meer gewend om hun zaken online te regelen en hun inkopen online te doen. Een prima verkoopkanaal dus. Maar doordat iedereen online verkoopt, wordt het ook steeds lastiger om je positief te onderscheiden van andere aanbieders. Persoonlijk contact is nog altijd de beste manier om dat te doen. Als web winkelier kun je zorgen dat je telefonisch goed bereikbaar bent voor vragen. En als je een bestelling verstuurt, kun je er een persoonlijk kaartje bij schrijven. Dat spreekt klanten aan. We kopen toch het liefst van mensen. En dan bij voorkeur van vriendelijke mensen. En een klant is altijd blij met positieve aandacht. Zoiets zou je ook op de beurs aan je klanten kunnen laten zien.

Persoonlijk contact

Veel dienstverleners komen na een eerste contact via het internet ook persoonlijk in contact met hun klanten. Dan kun je een band opbouwen met hen. Je hoeft niet al je werk op locatie te doen. Als zij weten wie jij bent en de samenwerking verloopt goed, dan verbind jij je gemakkelijk met je klant. Zo weet je dat zij ook bij een volgende klus weer bij jou zullen komen. Als je online producten verkoopt is het veel lastiger een goede band op te bouwen met je klanten. Zeker als je aan particulieren verkoopt. Bij een fysieke kledingwinkel bijvoorbeeld, kun je persoonlijk advies geven aan je klanten en zo gemakkelijk een vaste klantenkring opbouwen met mensen uit de buurt. En als je het goed doet zelfs uit de wijde omtrek. Via internet zijn alle concurrenten echter met een muisklik van jou verwijderd. Je kunt in een oogopslag zien waar artikelen te koop zijn en wie de goedkoopste aanbieder is. Daarom is het van belang een band op te bouwen. Zo maak je jouw ‘gunfactor’ hoger. Dat zou je kunnen doen door je gezicht te laten zien op de beurs.

Op de beurs, wat neem je mee?

Als zakelijke dienstverlener kun je op netwerkbijeenkomsten met een goede ‘elevator pitch’ en visitekaartje al goede contacten leggen. Voor retailers, die hun klanten vooral online vinden is het een goed idee eens of meerdere keren per jaar met een stand op de beurs te staan. Kies, afhankelijk van jouw product en doelgroep de juiste beurs. En is een stand te duur? Zoek dan een andere ondernemer met aanvullend aanbod, waar je samen een stand mee kunt bemannen. Als kleine ondernemer is samenwerken sowieso van groot belang! Bedenk voor de beurs ook een leuke aanbieding, die de bezoekers niet kunnen weerstaan. Zo verdien je een deel van je kosten gelijk al terug. Kleed je stand mooi aan. Laat banners ofwel spandoeken drukken en zorg ervoor dat je herkenbaar bent. Deel flyers uit of laat stickers drukken , die echt leuk genoeg zijn om op te plakken. Met een mooi plaatje of een spreuk die past bij jouw producten. En natuurlijk moet je de naam van jouw bedrijf en het webadres erbij vermelden. Denk daar eens over na, want als je dat goed doet, zullen de bezoekers van de beurs jouw naam gratis verspreiden!

Een reactie

  1. Wat ik me afvraag is of mensen erbij nadenken dat je bij een drukkerij als Reclameland of StickerCompany vaak met grotere partijen te maken hebt en niet één sticker voor een beurs.

    Ik ben benieuwd of er een lijstje is met de verschillende soorten aanbieders

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.