Als je een eigen zaak start in de zakelijke dienstverlening of als coach, dan is het vinden van de juiste klanten een must. Het is de manier om je zaak levensvatbaar te maken. Maar voordat je klanten gaat zoeken is het belangrijk dat je in één of twee zinnen kunt zeggen welke dienst je levert en op welke manier je die klanten kan helpen met hun probleem. Als je dat duidelijk hebt, kan je starten met klanten vinden als startende ondernemer. Ik geef je graag een paar belangrijke tips.
Praat in problemen
Het klinkt niet zo positief, maar om jouw klanten op de juiste manier aan te spreken is het goed om in ‘problemen te praten’. Dat wil zeggen dat je als eerst het probleem noemt, waarin jouw klanten zich kunnen herkennen. Gelijk daarna vertel je dan op welke manier jij dat probleem op kunt lossen voor hen. Maar ga zeker niet teveel in op de methoden, die je daarvoor gebruikt. Vertel liever een verhaal over hoe jij dit probleem al eerder oploste voor een andere tevreden klant. Of voor jezelf.
Je verhaal klaar hebben
Verkopen is net als marketing ‘een verhaal vertellen’ waar mensen zich mee kunnen identificeren. Maak eerst je verhaal precies kloppend bij wat jij te bieden hebt aan jouw toekomstige klanten. En zorg dat het verhaal ‘waar’ is. Bedenk daarna pas een naam voor jouw bedrijf. Een noemer waar al jouw activiteiten onder passen. Een naam die echt bij jou past. Dit communiceer je dan op jouw website en op al je drukwerk. Dan kan je beginnen met klanten vinden als startende ondernemer.
Klanten vinden met jouw verhaal
Zodra je klaar bent met jouw verhaal, is het belangrijk om dit aan de juiste mensen te vertellen. Op internet kan je jouw verhaal vertellen op je website en via social media. Je kan dat telkens omlijsten met ervaringsverhalen en tips van jezelf of van tevreden klanten. Dat kunnen ook mensen zijn, die je geholpen hebt voordat je ondernemer werd. Laat jezelf daarbij ook altijd zien. Mensen willen graag meer weten over de persoon achter een bedrijf waarmee zij zaken doen. Mensen kopen graag van mensen.
Bloggen op je website: online zichtbaarheid
Veel ondernemers vragen zich af of bloggen nog zin heeft. Er is al zoveel geschreven online. Maar ja! het heeft nog steeds heel veel zin om een blog op je bedrijfswebsite bij te houden. Je kan er tips in delen en ervaringsverhalen van tevreden klanten. En je kan met een goed content marketing plan een positie in de zoekmachines veroveren. Wil je daar hulp bij hebben? Huur dan een tekstschrijver in die verstand heeft van zoekmachine optimalisatie.
LEES OOK: Acquisitie: 16 redenen om direct te beginnen met bellen
EN Mijn persoonlijke tips over verkopen & gratis e-book over succes!
Live netwerken is ook belangrijk
Klanten vinden als startende ondernemer is veel werk. Klanten vinden in ‘real life’ is ook goed om te doen. Zorg dat je niet teveel tijd verdoet aan netwerkbijeenkomsten, waarvan je niet weet of jouw klanten daar ook zijn. Zoek dat goed uit voordat je daarin tijd en geld investeert. Maar vertel in het dagelijks leven jouw verhaal aan iedereen. Op het schoolplein, in de kroeg en op een feestje. Zodra mensen jouw verhaal kennen en begrijpen, zal je zeker klanten vinden!
Foto boven door Andrea Piacquadio via Pixels.com.