Klanten binden, hoe doe je dat?

Klanten binden

klanten bindenKlanten binden doe je door goed werk te leveren en vervolgens het contact goed te onderhouden. Behalve een dienst of product leveren zou je de klant er een inspirerende beleving bij kunnen geven. Ik bedoel daarmee dat de klant verrast of geïnspireerd raakt door iets wat jij doet of zegt of geeft. Er zijn zoveel aanbieders die dezelfde dienst kunnen leveren als jij. Zelfs misschien van dezelfde kwaliteit en voor een betere prijs. En toch is dat niet de belangrijkste reden dat een klant met jou wil werken. Persoonlijk, authentiek contact is nog belangrijker. Behalve goed werk en goede service zal een klant nooit meer bij je weg gaan als je hem of haar helpt of zelfs inspireert.

Je klanten helpen en inspireren

Met een klant ‘helpen’ bedoel ik niet alleen dat je met jouw dienst of product een probleem oplost of een behoefte vervult van jouw klanten. Met helpen bedoel ik dat je ook buiten de zaken om interesse toont in de ‘problemen’ van jouw klant. Als freelancer met een paar grote opdrachtgevers is dat vaak gemakkelijker dan wanneer je bijvoorbeeld producten verkoopt in een webshop. Heb je een paar grote klanten? Zorg dan dat je jouw ogen en oren open houdt en eventueel ook helpt met zaken die niets met jouw werk te maken hebben. En doe dat gewoon als extraatje. Van mens tot mens. Dan word jij zelf ook als mens gewaardeerd en dat geeft een grote plus voor het zaken doen met jou. Als jouw klantengroep groter is -en dus persoonlijk contact lastiger is, zorg dan dat je schrijft over onderwerpen die mensen persoonlijk kunnen raken. Je kunt aanvullende  informatie geven over jouw producten, zodat je als expert gezien gaat worden. Maar ook onderwerpen die slechts zijdelings te maken hebben met jouw business kunnen anderen inspireren. Als je iemand ooit geïnspireerd hebt, vergeet hij of zij nooit jouw naam. Ga jezelf maar na.

Ondersteunend marketing materiaal

Je kunt natuurlijk nog steeds ook gebruik maken van ondersteunend marketing materiaal. Zodat je vaker in de gedachten van je klanten komt. Pennen of andere producten laten bedrukken bijvoorbeeld bij maxilia.nl. Ook al klinkt dat afgezaagd, je kunt daar creatief mee omgaan. Hier vind je verschillende mogelijkheden om dat te doen op duurzame pennen, luxe pennen en potloden. Je kunt samen met je logo ook een leuke wens of spreuk toevoegen, waarmee je wilt dat mensen jou en jouw bedrijf associëren. Dat zegt meer dan een logo alleen. En je kunt ook andere artikelen inzetten om te laten bedrukken. Pas het promotiemateriaal aan op een thema. Dat kan bijvoorbeeld een seizoen zijn of een gelegenheid. Je kunt al je klanten tegelijk een strandtas sturen vlak voor de zomer, maar je kunt ook door het jaar heen jouw klanten feliciteren met een verjaardag of bedanken voor een bestelling. Hoe meer jij je probeert in te leven in de belevingswereld van jouw klanten, hoe beter je zult scoren met je acties. En hoe beter de band tussen jou en je klanten wordt. Voor klanten binden, mag je dus persoonlijk worden en vooral jezelf zijn!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.