Ondernemen is denken aan je toekomst en nu al actie nemen

Ondernemen is denken aan je toekomst

Als ondernemer zet je zelf je doelen. Dat geeft grote vrijheid, maar ook veel eigen verantwoordelijkheid. Je doet waar je van houdt, of in elk geval waar je goed in bent. Als je geluk hebt vallen die twee samen. Als je start, ben je al blij als de eerste klanten komen. Dat geeft een enorme boost aan je zelfvertrouwen als ondernemer, maar ook als mens. Gaandeweg leer je dat er meer nodig is dan een paar klanten, om een onderneming te laten slagen. Je hebt de eerste stappen gezet om je missie te volbrengen. Maar heb je ook een duidelijke visie op de toekomst? Deze tips helpen je naar een succesvolle toekomst. Ondernemen is denken aan je toekomst en nu al actie nemen.

Leg je missie en je visie vast

Veel ondernemers springen in het diepe met een mooi idee. Een droom, die zij graag waar willen maken. Het is belangrijk om deze ook op te schrijven. Welke doelen heb je voor de lange termijn? Wat zie je voor je? Op welke manier wil jij een bijdrage leveren aan de problemen van jouw toekomstige klanten? Op welke manier wil jij de wereld een stukje mooier maken? Een missie is makkelijk op te schijven als je een droom voor ogen hebt met jouw bedrijf. In je visie beschrijf je op welke manier je die droom wenst te bereiken. En welke normen en waarden je daarbij wilt hanteren. Schrijf het op en lees je eigen verhaal regelmatig terug, om op het juiste spoor te blijven. 

Dek je in tegen risico’s

Als je voor klanten werkt is het goed om een risicoanalyse te maken. Werk je online en verleen je een dienst? Dan loop je minder risico om schade aan je klanten te berokkenen. Werk je op locatie bij de klant en maak je gebruik van materialen of apparaten van anderen? Dan is het belangrijk dat je een zakelijke verzekering afsluit tegen schade aan derden. 

Sparen en een AOV afsluiten

Als ondernemer ben je nooit zo zeker van een gelijkmatige inkomensstroom als wanneer je in loondienst werkt. Zorg er daarom voor dat je vanaf het begin al start met sparen. Voor slechtere tijden. En werk je alleen en ben je lastig te vervangen? Sluit dan een AOV af voor het geval je ziek wordt en langere tijd niet kunt werken. Zo stel je jouw bedrijf veilig voor de toekomst. 

Natuurlijk is voorkomen beter dan genezen. Je hoopt dat je een AOV nooit nodig zult hebben. Het geeft voor een bepaalde tijd wel inkomenszekerheid. Maar je wilt je klanten ook niet verliezen, door een te lange afwezigheid. Hoe voorkom je dat je ziek wordt? Natuurlijk door gezond te leven. Goed slapen, gezond eten en veel bewegen. Een succesvolle ondernemer zorgt altijd ook goed voor zichzelf.

Ondernemen is denken aan je toekomst: Zet je strategie op papier

Natuurlijk zie je voor je hoe je jouw dienst of product in de markt gaat zetten. Voor de komende dagen, weken en misschien zelfs maanden, weet jij precies wat je te doen staat. Maar heb je ook al een beeld over volgend jaar? Misschien heb je een droom die sowieso past bij een meerjarenplan. Dan reken je de stappen die je moet nemen terug, door die grote doelen in kleine stukjes te knippen. Andersom kan het ook. Je bent klein begonnen en neemt regelmatig tijd om vooruit te kijken. Wat wil je volgend jaar bereiken?

En waar wil je over vijf of zelfs tien jaar staan met jouw bedrijf? Neem een paar keer per jaar ruim de tijd om hierover na te denken. En zet je doelen op papier. Zorg er ook voor dat jouw doelen kloppen volgens de SMART methode. Dan is de kans dat je ze haalt vele malen groter! Als je personeel hebt, kun je hen mee laten denken. Zorg ervoor dat iedereen binnen jouw bedrijf heel duidelijk de lange termijndoelen voor ogen heeft.

Maak een marketingplan

Je weet waar je heen wilt dit jaar en de komende vijf tot tien jaar. Je weet dus waar je je pijlen op wilt richten. Daarbij is het belangrijk om consequent van je te laten horen. Maak daarvoor een marketingplan. En houd rekening met de 5 of zelfs 10 P’s van Marketing. Ondernemen is denken aan de toekomst en nú actie nemen. Weet waar je heen wilt en zet consequent kleinere stappen in die richting. Een goed marketingplan helpt je daarbij.

Bestaande klanten zijn vaak een belangrijke bron van nieuwe inkomsten. Ze kennen je en ze zijn tevreden. Dan is de kans groot dat ze opnieuw bij jou willen kopen. Bestaande klanten kun je op de hoogte houden met een nieuwsbrief. En als je freelancer bent, kun je ze ook regelmatig bellen. Je kunt nieuwe producten of diensten aanbieden of kortingsacties voor bepaalde periodes. Leef je in je klanten in, zodat zij zich geholpen voelen door jou. Kies ook de juiste kanalen om reclame te maken voor jouw bedrijf. Met de bedoeling om nieuwe klanten aan te trekken. Dat kan via social media of offline media. Zoek uit waar jij jouw doelgroep het beste kunt bereiken. 

Wat zijn jouw doelen voor 2022 en 2027?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.