Een proces waar we niet meer omheen kunnen is automatisering. Dit betekent dat je processen op de werkplek die je voorheen door personeel liet uitvoeren, nu door machines of computers laat doen. Je neemt eentonig werk af van je personeel, waardoor je hen op andere plekken kunt inzetten. Ook betekent automatisering in veel gevallen dat het werk preciezer wordt uitgevoerd, omdat machines over het algemeen geen fouten maken. Automatisering in het magazijn is daarom een goede plek om te beginnen. Maar, hoe voer jij automatisering precies door?
1. Orderverwerking automatisering in het magazijn
We beginnen bij het begin: wanneer een klant een product bestelt, wordt dit geregistreerd in jouw systemen. Je zet deze registratie om in een order en zorgt ervoor dat deze producten worden gepakt en vervolgens worden verstuurd. Veel handelingen, want dit kan allemaal veel sneller. Met het juiste systeem, wordt de stap van bestelling naar orderpick automatisch gemaakt. Uiteraard kun je deze stap nog wel controleren, maar zelfs de controle is door het systeem uit te voeren. Zo kan een magazijnsysteem bestelling opsplitsen, wanneer een product tijdelijk niet aanwezig is. Zodra het product weer terug in je assortiment is, wordt het restant van de bestelling vanzelf doorgevoerd en verstuurd.
2. Orderpicking automatiseren
Je kunt ook het proces van orderpicking nauwkeuriger maken door automatisering in het magazijn. Nadat je order is doorgevoerd, krijgt één van je werknemers een lijst met de producten en aantallen hiervan die gepakt moeten worden. Ze gaan aan de slag en rapen de producten bij elkaar, om ze vervolgens in te pakken. In principe kan dit goed werken, maar dit proces kan makkelijk geautomatiseerd worden. In plaats van handmatig de orders bij elkaar rapen, kun je gebruik maken van scanners. Hetzelfde systeem dat de bestelling omtovert in een pick, zorgt hiervoor. Er wordt een logische route gemaakt waardoor jouw werknemers zo min mogelijk hoeven te lopen. Voordat zij een product pakken, wordt de barcode hiervan gescand. Zo weten zij zeker dat zij het juiste product hebben. En in de juiste aantallen.
LEES OOK: Online babywinkel beginnen: stappenplan en tips
EN Meer klanten naar je (web)winkel? Zo gebruik je internet
3. Inpakken en versturen
Nu je hele order gepickt is, kan de medewerker deze inpakken. Deze handeling is bij uitstek geschikt voor één van je personeelsleden. Maar deze gebruikt hiervoor dan wel weer hetzelfde systeem dat je ook voor de andere automatiseringen gebruikt hebt. Zo controleer je een laatste keer of de juiste aantallen gepakt zijn van de juiste producten. Vervolgens is het tijd om alles in te pakken en op de juiste manier te versturen. Automatisering in het magazijn loont echt!
Met pakketten versturen helpt Parcel Pro je graag. Zij zorgen voor een systeem waarmee jij gemakkelijk pakketjes verstuurt op de juiste manier. Ze maken onderscheid tussen verschillende leveranciers. Wat is de voordeligste manier? En zijn zorgen voor een pakketlabel, met daarop de details voor het pakket en de verzending ervan. Je scant pakketjes hier gemakkelijk in en zorgt er vervolgens voor dat deze op de juiste wijze verzonden worden. Hiermee bereik je de hoogst haalbare kwaliteit van je pakketten op de snelst mogelijke wijze. Met een scherpe prijs. Dat zorgt ook voor een hoge klanttevredenheid. Want snel, daar houden klanten van!