Veel startende ondernemers doen alles zelf. En dat is misschien ook wel goed. Want je wil alles weten wat er in je bedrijf speelt. Toch is het belangrijk om voor sommige taken een vakvrouw (of man) in te huren. In de eerste twee jaar leer je ontzettend veel. En naarmate de zaken gaan lopen, krijg jij het steeds drukker in de zaak. Dan wordt het tijd om meer dingen uit te besteden. Werk dat niet tot je corebusiness behoort en waar jij niet perse goed in bent. Het kan een ontzettende opluchting zijn om daar een specialist voor in te huren. Een specialist inhuren kan op verschillende vlakken. Neem onderstaande voorbeelden. Iemand die je deze taken uit handen neemt? Zou dat niet heerlijk zijn?
Administratie uit handen geven
Zodra je begint met ondernemen is het sowieso aan te raden om een boekhouder in de arm te nemen. Tenzij dat jouw specialisme is natuurlijk. Maar de meeste ondernemers doen er goed aan een specialist te raadplegen. Als het over geld gaat, blijft het altijd belangrijk om wel een vinger aan de pols te houden. Dus blijf altijd mee kijken naar de cijfers. Ze kunnen je richting geven in je bedrijfsvoering.
Website zelf maken of laten doen?
Als je zelf niet technisch bent, kun je beter je website door iemand anders laten bouwen. Ook hier geldt weer: blijf goed meekijken. Zodat een website precies doet wat jij ervan verwacht. Je wilt een website die je niet alleen aandacht oplevert op internet, maar je ook klanten brengt! Verdiep je daar wel in voordat je een webbouwer aan het werk zet. De marketing die je toepast in je teksten en de manieren om je vindbaarheid te verbeteren? Dat is belangrijke kennis voor elke ondernemer. Maar ook daar kun je een specialist voor inhuren.
Marketing specialist inhuren
De mooiste launch pages, de beste zoekmachine optimalisatie en natuurlijk hoog scoren op Google; wie wil dat nou niet? Nu is het niet zo gek voor te stellen dat iemand die ontzettend veel verstand heeft van lekker koken of mode en styling, niet precies weet hoe een website dan hoog scoort op internet. Het is vaak zelfs een verstandige keuze om marketing taken door een agency uit te laten voeren.
LEES OOK: Personeel via payroll aannemen? Zo werkt dat!
EN Meer klanten naar je winkel? Zo gebruik je internet!
Personeelszaken
Een van de tijdrovende taken, die je op je dak krijgt als je personeel inhuurt voor je bedrijf, is de salaris- en personeelsadministratie. Gelukkig zijn er veel bedrijven die je kunt inschakelen om deze klus uit handen te geven. Hierin heb je verschillende opties. Wil je het financiële gedeelte uit handen geven en laat je een ander bedrijf de salarissen doen? Of huur je een bedrijf in die de volledige personeelsadministratie voor je overneemt? Van vakantiedagen tot het uitkeren van een eventuele dertiende maand? Dit is een belangrijke keuze om te maken. En die zal voor iedereen anders zijn.
Klantenservice uitbesteden
Stel, je bedrijf is hard gegroeid en jij en je werknemers zijn vaak op pad naar klanten. Wie neemt dan de telefoon voor je aan? En wie neemt snel actie op al die e-mail die binnenkomt? Wist je dat je de klantenservice voor jouw bedrijf kunt uitbesteden? Zo weet je zeker dat de mailtjes netjes beantwoord worden en de telefoontjes op tijd opgenomen worden!
Natuurlijk kun je ook een personal assistent inhuren. En andere taken als teksten en rapporten schrijven uitbesteden. Er zijn veel manieren om jezelf tijd te besparen, zodat jij kunt doen waar je goed in bent. Voor welke taken zou jij een specialist inhuren?
Foto door Tim Douglas via Pexels.com