Als je een winkel hebt krijg je te maken met veel kosten. Natuurlijk betaal je huur voor je winkelpand en heb je personeelskosten. Dat zijn vaste lasten waar je altijd op rekent. Maar wat als je blijft zitten met voorraad? De voorraad van je winkel is de grootste investering die je elk jaar doet. Als je ermee blijft zitten, belemmert dat je cash flow om nieuwe items in te kopen. En dat niet alleen, het kost je ook ruimte in de opslag. Daarom is het belangrijk om een goede doorloop van goederen te houden. Maar hoe kom ik snel van mijn voorraad af als de verkoop stagneert? Ik geef je graag een paar tips!
Wat voor winkel heb jij?
Sommige items in je winkel lopen minder hard dan andere. Het maakt wel wat uit of je een kledingwinkel hebt of bijvoorbeeld een ijzerwarenhandel. Bij een modezaak krijg je na elk seizoen een flinke uitverkoop om plaats te maken voor de nieuwe collectie. Maar verkoop je spijkers en schroeven, dan heb je een min of meer vaste collectie. Heb je toch teveel ingekocht van vaste producten in je assortiment? Ook dan kan je met kortingen werken. En verkoop je producten met een beperkte houdbaarheid? Dan is een snelle doorloop nog belangrijker!
Hoe kom ik snel van mijn voorraad af? Uitverkoop en aanbiedingen
Blijkt het dat je met een grote hoeveelheid schroeven, boeken of kleding blijft zitten? Werk dan met uitverkoop of aanbiedingen. Je kan dan nog steeds een kleine winst maken op de producten. Een paar ideeën:
- Maak reclame voor de uitverkoop in lokale media en via je eigen online kanalen
- Stuur een nieuwsbrief naar vaste klanten en biedt de producten voordelig aan
- Geef een beperkte tijd voor de aanbiedingen, zodat mensen snel reageren als zij interesse hebben
- Zorg dat je klanten bij dit contactmoment ook kennis laat maken met andere producten in je assortiment
- Leg de producten waar je vanaf wilt als ‘kassakoopje’ bij de kassa.
Gebruik je overtollige voorraad als marketing instrument
Je kan ook je overtollige voorraad koppelen aan andere producten. Je maakt dan gecombineerde aanbiedingen, waarbij je andere producten voor de volle prijs aantrekkelijker maakt om te kopen. Zo iets als ‘deze maand gratis spijkers bij je hamer’. Je verkoopt dan meer hamers en gebruikt de spijkers als marketing instrument. Wees creatief en maak mooie combinaties, waar je reclame mee kunt maken.
Organiseer events met een goodie bag als lokkertje
Je kan ook denken aan een speciale modeshow, lezing of workshop voor je vaste klanten. Je kan ze enthousiast maken met een ‘goodie bag’. Een tasje met producten dat zij mee naar huis krijgen na afloop. Natuurlijk zijn dat dan producten waar je graag vanaf wilde.
Snel van je voorraad afkomen door alles in eens te verkopen
Hoe kom ik snel van mijn voorraad af? Als alle tips hierboven je niet voldoende opleveren? Dan kan je erover denken om een hele partij ineens te verkopen. Zoek dan een opkoper restpartijen. Dat zijn specialisten in het opkopen van voorraden bij retailers. Dat gaat niet per stuk, maar als hele partij. Er komt iemand langs om te taxeren, die dan een bod uitbrengt. Bedenk zelf alvast wat een redelijk bod voor jou zou zijn. Neem alle nadelen van overtollige voorraad mee in je overwegingen. Dan is het vaak een goede manier om van je handel af te komen.
LEES OOK: Tips voor voorraadbeheersing voor je webshop
EN Inkopen voor je webshop als je net start, tips!
Beter voorkomen door slim voorraad beheer
Door beter voorraadbeheer kan je voorkomen dat je blijft zitten met restpartijen. enkele tips die je daarbij kunnen helpen zijn:
- Als je een vast assortiment hebt, kan je bijhouden hoe snel producten lopen. Houd daar dan rekening mee bij je inkoop.
- Ook afspraken maken met je leverancier over kleinere bestellingen en een snellere levering kunnen je helpen. Je hoeft dan minder te ‘gokken’ op schommelingen in de verkoop. Je kan snel iets bestellen als dat nodig is.
- Ook in de mode industrie zijn steeds meer oplossingen om je voorraad van collecties te optimaliseren. Sommige merken bieden al meerdere collecties in een seizoen of juist één collectie, die niet uit de mode raakt. Zoek voor jouw markt uit wat de mogelijkheden zijn.
Foto door Tiger Lily via Pexels.com