Wil jij een winkel beginnen? En heb je de eerste stappen gezet? Je moet veel regelen voordat je aan de opening toe bent. Een locatie zoeken en inrichten. Contact leggen en afspraken maken met de merken die je wilt verkopen. Een mooie naam bedenken. En social media accounts opzetten om toekomstige klanten alvast warm te maken. Je schaft een kassasysteem aan brengt de logistiek in kaart. En dan is daar de dag dat je toe bent aan de opening. Een belangrijk moment. Niet alleen omdat het de kroon op je werk lijkt. Het is juist een belangrijk startpunt voor je zaak. Als de opening een succes is waar iedereen over praat, krijg jij een vliegende start. Maar hoe doe je dat? En hoe zorg je ervoor dat er veel mensen komen?
Winkel beginnen? Vier het groots!
De opening is een belangrijk moment in de start van jouw onderneming. Voor die tijd heb je het al zo druk. De opening is de kroon op je werk. En tegelijk het startsein voor succesvol zaken doen. Vier het daarom groots. En zorg dat er veel mensen komen, die tot jouw doelgroep behoren. Maak er een feestje van, waar iedereen tijd voor wil maken. Versier je winkel van binnen en van buiten en rol de loper uit. Rode lopers kun je trouwens online kopen. Zorg voor lekkere hapjes en bubbels. En geef een goodiebag mee naar huis.
Tips voor een succesvolle opening van je nieuwe winkel
Wil jij een winkel beginnen en ben je toe aan het openingsfeestje? Lees dan zeker deze tips om jouw opening tot een succes te maken.
1. Versieren in stijl
Geef je winkel de versiering die past bij jouw concept, producten en huisstijl.
2. Media aandacht
Benader alle lokale media om jouw opening aan te kondigen. Zowel online als papieren bladen. Nodig lokale journalisten ook uit om aanwezig te zijn tijdens je opening. En heb je ook een webshop? Nodig dan landelijk de relevante pers uit.
3. Eten en drinken
Zorg voor lekker eten en drinken. Kies daarvoor bij voorkeur een ondernemer uit de buurt. Deze kan jou wellicht ook aan nieuwe klanten helpen. Met een fysieke winkel ben je gebaat bij een goed netwerk in de buurt. Werk daaraan. Je kunt elkaar aan klanten helpen!
4. Samenwerken met lokale ondernemers
Ga samenwerkingen aan met lokale collega ondernemers. Je kunt je bijvoorbeeld voorstellen dat de lokale cateraar -die jij inhuurt voor je opening- ook klanten heeft die tot jouw doelgroep behoren. De cateraar kan zijn klanten laten weten dat ze zijn lekkere hapjes bij jouw opening kunnen proeven. Je kunt allerlei samenwerkingen aangaan, waarbij je elkaar helpt. Co-promotie is een sterke marketingtool, die ondernemers steeds vaker inzetten.
5. Zet social media in
Maak ver voor je opening social media accounts aan voor je winkel. Je begint misschien met vrienden en vriendinnen-likes. Maar als je contact legt en slim reageert op lokale pagina’s en groepen, heb je al fans voordat je winkel open is. Dat geeft je een vliegende start.
6. Organiseer een prijsvraag
Schrijf een prijsvraag uit en deel die op social media en een pagina op je website. Ook al is je website nog niet klaar. Mensen zijn dol op prijsvragen. Maak een ‘landingspage’ aan. Geef als voorwaarde voor deelname aan de prijsvraag dat jij de naam en het e-mail adres mag toevoegen aan jouw mailinglijst. Een mailinglijst is een belangrijk verkoopkanaal voor winkels. Ook als je niet online verkoopt. Je houdt er je klanten mee vast. En door regelmatig een win actie of prijsvraag uit te zetten, verzamel je nieuwe potentiële klanten op je lijst.
7. Goodiebag samenstellen
Maak een goodiebag voor de bezoekers van jouw opening. Natuurlijk kan je daarin een kortingsbon meegeven voor de eerste aankoop. En eventueel investeren in een klein cadeautje. Misschien wil een van je leveranciers wel iets weggeven om de naamsbekendheid te vergroten. Maar denk ook aan de ondernemers bij jou in de straat. De winkeliers en horecaondernemers die misschien dezelfde doelgroep hebben als jij. Willen zij iets weggeven om nieuwe klanten te werven? Zij profiteren dan gelijk mee van jouw feestje.
8. Laat zoveel mogelijk zien
Laat tijdens de opening zoveel mogelijk van jouw producten zien. Verkoop je mode? Zog dan voor een modeshow. Heb je een woonwinkel? Geef dan tijdens de opening gratis advies, waarbij jouw producten de hoofdrol spelen. Of projecteer levensgrote interieurfoto’s op de muur. Maak van losse producten een compleet beeld. Zodat mensen zien wat je ermee kan. Welke sfeer je ermee kunt creëren. Zo wordt jouw winkel meer een beleving dan een winkel met losse producten. Ga er nooit vanuit dat iedereen net zo creatief is als jij. Laat het hele plaatje zien. En zorg dat je bezoekers daarvan gaan houden.
Heb jij zelf de opening van jouw winkel al achter de rug? En heb jij andere tips voor succes? Laat het weten door te reageren op dit bericht. Alvast bedankt!