Als ondernemer krijg je vroeg of laat te maken met wanbetalers. Je verleent een dienst of levert een product met betaling achteraf. En vervolgens ontvang je de betaling niet. Met producten, kun je wellicht het product terug proberen te krijgen. Maar als je een dienst geleverd hebt is dat natuurlijk niet mogelijk. Het is belangrijk om goed op je debiteuren te letten. Als de afgesproken betalingstermijn verstreken is, stuur dan gelijk een herinnering. Hieraan hoef je nog geen kosten te verbinden. Het kan aan de aandacht van je klant ontsnapt zijn. Geef dan bijvoorbeeld 5 werkdagen de tijd aan je klant om alsnog te betalen. Bij een tweede herinnering kun je vervolgens wel aangeven dat je kosten in rekening gaat brengen. Of dat je de vordering uit handen geeft aan een externe partij. Een incassobureau bijvoorbeeld.
Wanneer schakel je een incassobureau in?
Is de factuur niet betaald door jouw klant? En heb je verschillende pogingen gedaan om je geld te krijgen? Dan is het tijd om een incassobureau in te schakelen. Sommige incassobureaus doen dat no-cure-no-pay. Dat is zeker voor de kleinere ondernemer wel zo handig. Je betaalt dan alleen bij succes een percentage van de vordering aan het incassobureau. Je moet immers weten dat een incassobureau ook alleen maar een extra herinnering kan sturen. De mogelijkheden om het geld terug te vorderen zijn voor een incassobureau zeer beperkt. Fameuze wanbetalers zijn daar goed van op de hoogte. Die geven ook bij een incassobureau gewoon niet thuis. Een incassobureau is wat dat betreft niet je uiterste redmiddel. Als het om grote bedragen gaat, is een gerechtsdeurwaarder nog een optie.
Wat is het verschil tussen een incassobureau en een deurwaarder?
Wat is eigenlijk het verschil tussen een incassobureau en een deurwaarder? Als jouw klant zijn of haar financiële verplichtingen niet nakomt, staan beiden garant voor dreigende brieven wanneer zij niet betalen. Toch kan een deurwaarder veel meer dan dat. Een incassobureau is bevoegd om openstaande vorderingen te innen door middel van het zogenaamde ‘minnelijke traject’. In de praktijk betekent dit, dat zij zich beperken tot het versturen van aanmaningen en het opnemen van telefonisch contact met jouw debiteur. Een incassobureau kan dus níet aanbellen om daadwerkelijk het geld terug te halen in de vorm van beslaglegging. Een deurwaarder kan dat wel.
Wat doet een gerechtsdeurwaarder?
Een gerechtsdeurwaarder kan veel meer dan alleen het aanschrijven en eventueel bellen van jouw debiteur. De deurwaarder heeft de bevoegdheid tot het doen van beslaglegging. Dat kan hij doen op zowel inboedel als op het inkomen van de wanbetaler. Zij kunnen daarmee jouw debiteur dwingen tot betaling van de vordering. Betalen ze niet, dan mag de deurwaarder de in beslag genomen inboedel via een openbare verkoop verkopen. De opbrengst wordt in mindering gebracht op de schuld van de debiteur. Bij een loonbeslag worden geen goederen verkocht, maar kan de deurwaarder een bedrag inhouden op het inkomen van de schuldenaar. De kosten voor deze werkzaamheden worden verhaald op de schuldenaar. Gerechtsdeurwaarders mogen vorderingen innen tot een bedrag van €25.000. Heb je meer geld tegoed van iemand? Neem dan een advocaat in de arm. Je daagt iemand dan voor de rechter.