De horeca is alweer een tijdje open. Waar moet je als horecaondernemer de komende jaren rekening mee houden om je zaak tot een succes te brengen? De top 10 horeca trends voor een succesvolle horecazaak lees je in dit artikel. Het zijn actuele trends in de horecabranche, waarvan ik denk dat ze de komende jaren kunnen helpen om succesvol te zijn.
Lockdowns en sluitingstijden
2021 was opnieuw een onzeker jaar voor veel horecaondernemers. De branche krabbelde op en in november kregen veel uitbaters opnieuw te maken met een lockdown en vervroegde sluitingstijden. Maar horeca ondernemers zijn veerkrachtig. Dat is wel gebleken. En de toekomst biedt nieuwe kansen. De gasten komen gelukkig terug, maar er zijn ook nieuwe verdienmodellen ontstaan. Die meer financiële zekerheid kunnen bieden in de komende jaren. De belangrijkste horeca trends lees je hieronder.
1. De horeca automatiseert
Alle systemen in de horeca worden slimmer. Zoals voorraadbeheer, kassasysteem, reserveringen of bestellingen. Er is een trend naar steeds meer digitaal werken. En sinds de corona tijd is dat ook uitgebreid naar het contact met de klanten. Het sluit aan bij de efficiëntie die jij als ondernemer nodig hebt om kosten te drukken. Maar het sluit ook aan bij de wensen van je gasten. Die willen online reserveren of zelfs een nieuw rondje bestellen als ze al op het terras zitten. Alles met elkaar maakt het je eigen bedrijfsvoering eenvoudiger en efficiënter. Je krijgt meer inzicht in populaire gerechten, vaste klanten en drukke tijden. Daardoor kun je jouw voorraad zo zuinig mogelijk beheren. Ook zijn de digitale betalingen snel en veilig.
2. Hygiëne en veiligheid
Corona is nog niet verdwenen. Veel gasten, maar ook de ondernemers zelf houden nog steeds de aangescherpte hygiëneregels graag in stand. Daar is bestellen op afstand of via een QR-code een goed voorbeeld van. Het dient zowel de hygiëne als het gemak. Ook contactloos betalen is inmiddels de norm geworden. Steeds meer horeca ondernemers zorgen ook voor een betere schoonmaak van lichtschakelaars, deurklinken, leuningen en toiletten om besmettingen te voorkomen. Ook is er meer aandacht voor goede ventilatie en voldoende afstand tussen de tafels. Als je dit goed communiceert aan je gasten, voelen zij zich veiliger en zullen zij vaker terugkomen.
3. Gezonde voeding is hot
Steeds meer mensen houden zich bezig met gezonde voeding. Het is ook één van de belangrijkste horeca trends, die de komende jaren alleen maar zal groeien. De meeste zaken bieden al jaren vegetarische gerechten, maar hebben nu ook vegan op het menu. Vers en zelfgemaakt is ook belangrijk. Bak bijvoorbeeld je brood zelf. En kies dan niet alleen voor witte bloem of tarwemeel. Maar zet ook desembrood en spelt op de kaart. Wil je broodmix kopen? Kijk dan eens in de webshop van Baktotaal Bouwhuis. Die hebben het allemaal.
Kies daarnaast voor biologische producten van hoge kwaliteit. De laatste trend is dat gasten vaker op zoek zijn naar gerechten of dranken die bijdragen aan hun mentale gezondheid. Dus maak dat gezonde happy-menu en zet het op de kaart. Bekijk ook eens wat je kunt doen met gefermenteerde voeding, die goed is voor gezonde darmen en het immuunsysteem.
LEES OOK: Horecazaak starten? Zo begin je goed!
4. Inspiratie en nieuwe dingen proeven
Veel gasten zijn enthousiast over lekker eten. Je krijgt als horeca ondernemer steeds meer de rol van inspirator voor een gezonde leefstijl. Daar win je fans mee. Jouw gasten willen lekker en gezond eten. En nieuwe dingen proeven en ontdekken, waar ze thuis nog geen tijd voor hadden. De hang naar nieuw, lekker en gezond eten is ook een gevolg van de social media. Op TikTok en Instagram zien we kleurrijke en gezonde gerechten langskomen. Zorg ervoor dat je deze social-specials op je menu hebt staan.
Laat je inspireren op internet en vertaal het naar hippe nieuwe gerechten voor je klanten. En maak zelf ook goede foto’s en video om jouw kaart in beeld te brengen op je eigen sociale media kanalen. Het hangt natuurlijk wel van je publiek af. Serveer jij al jaren uitsmijters aan een overwegend bejaarde klantenkring? Houd je dan liever bezig met ‘vergeten groenten’ en houd ook een deel van de kaart vooral bij het oude.
5. Samenvoegen van retail & horeca
Het zogenaamde ‘blurren’ van verschillende branches is al jaren aan de gang. Denk aan restaurants in een retail zaak. Of het verkopen van producten in je horecazaak. Grote ketens doen dat in Nederland al langer. Denk aan de koffiecorner in de Hema of het tuincentrum. Maar je kunt het ook andersom doen. Verkoop kunst, kleding of boeken en ansichtkaarten in je horecazaak. Of het servies waarmee je de gerechten serveert. Maak een winkel in je restaurant, café of hotel.
Je ziet dat in Nederland nog niet zo vaak. Maar in Florence kun je bijvoorbeeld heerlijk eten in een restaurant waar je ook bloemen kunt kopen. Of wat denk je van de verkoop van delicatessen? Dan blijf je nog dichter bij je eigen passie. En het levert zeker extra inkomsten op. Je hebt immers die klant al met een betaalkaart in de aanslag. Blurring zal de komende jaren een leuke trend zijn, die je ook online verkoop kan brengen.
6. Maaltijden bezorgen: lange termijn horeca trends
Na de heropening zijn veel restaurants weer gestopt met de bezorging van maaltijden aan huis. Door gebrek aan tijd waarschijnlijk, maar het is wel een gemiste kans. Met de bezorging van maaltijden kun je alleenstaanden en ouderen bedienen. Dat zijn twee groepen, die je anders misschien niet in je klantenbestand hebt, omdat ze minder vaak uit eten gaan. Ook jonge ouders, die geen tijd hebben om te koken is een belangrijke groep, die liever thuis bezorgd krijgt dan met het hele gezin jouw zaak binnen wandelt. De verwachting is dat maaltijdbezorging de komende jaren alleen maar blijft groeien. Het is daarbij wel belangrijk dat je ook de trend van gezonde voeding in de gaten houdt. Kun je hier stappen in maken? Dan zit je gebeiteld!
7. Catering en maaltijdboxen
Zoals gezegd zijn steeds meer mensen wel klaar met ongezonde fastfood als frietjes en pizza. Natuurlijk blijft dat voor af en toe wel een optie. Maar wat als je gezonde maaltijden bezorgd, die mensen ook elke dag kunnen eten. Het sluit aan bij een dagelijkse behoefte aan goede voeding. Daar kun je slagen mee maken. En vergeet ook niet de luxe pakketten voor bijzondere gelegenheden. Een gangendiner, dat mensen thuis kunnen serveren. Een kerstmenu, waar veel mensen tegenop zien. De luxe van een cateraar inhuren is op veel momenten favoriet voor drukke werkende mensen. Of maak een maaltijdbox van je meest populaire gerechten. Dit zijn horeca trends die met groot enthousiasme werden ontvangen en hopelijk doorzetten.
LEES OOK: Eigen cateringbedrijf opstarten? Dit moet je weten voor je start
8. A-la-carte in plaats van buffet
Het ontbijtbuffet in hotels en de buffetten van all-you-can-eat restaurants hebben hun langste tijd gehad. Vanwege de hygiëneregels tijdens de coronaperiode moesten deze gesloten worden. Nu lijkt het a-la-carte ontbijt zijn intrede te doen in de ontbijtzalen van hotels. En daar zijn veel gasten blij mee. Een ander groot voordeel hiervan is dat er veel minder voedsel verspild hoeft te worden. En zuinig zijn met voedsel en voorraad is voor veel ondernemers een belangrijke manier om te bezuinigen. Dus het mes snijdt aan zoveel kanten, dat dit zeker één van de belangrijkste horeca trends zal zijn voor de komende jaren.
LEES OOK: Voedselverspilling in je horecazaak voorkomen tips!
EN Trend: duurzaam ondernemen in de horeca
9. De kok geeft online masterclasses
Deze trend sluit mooi aan bij de nieuwe rol van inspirator, die de horeca ondernemer de komende jaren krijgt. Het geven van online masterclasses. Andere branches vonden dit nieuwe verdienmodel al eerder uit. VTWonen geeft cursussen interieurstyling en Armin van Buuren legt uit hoe je een goede DJ wordt. Het is overgewaaid uit Amerika. Die trend lijkt nu te groeien binnen het culinaire vakgebied.
Meesterbakker Robèrt van Beckhoven, bekend van Heel Holland Bakt, lanceerde een eigen online platform en deelt baktechnieken en recepten. En de Haarlemse cocktailbar Wigbolt organiseert online cocktailworkshops. De mogelijkheden om jouw kennis, expertise en passie voor eten over te brengen zijn eindeloos. Ook een kookblog of een kookboek kunnen bijdragen aan jouw naamsbekendheid en populariteit. Je kunt in een blog ook betaalde samenwerkingen aangaan met merken en leveranciers, waardoor je een extra geldstroom op gang brengt.
10. Social media marketing en horeca trends
Eerder schreef ik al dat je jouw menukaart door TikTok en Instagram kunt laten inspireren. Daarmee speel je in op wat jouw klanten al gezien hebben. Je brengt jouw gasten een real-life ervaring van wat ze voorbij zien komen op de sociale media. Maar als je het een stapje verder wilt nemen, word dan zelf creator van inspirerende content. Vooral op TikTok en Instagram zijn food fotografie en video hot. Wees origineel en inspireer je volgers. En zorg dat al je klanten hun locatie melden als ze bij je komen eten.
Ga niet alleen live, maar ook online in contact met je gasten. Het is een mooie kans om jezelf als restaurant, bar of hotel in de kijker te spelen. Je kunt ook lokaal adverteren op Instagram, wat de kans op nieuwe bezoekers vergroot. Blijf goed bij jezelf en zorg dat jouw huisstijl en waarden over eten duidelijk overkomen. Zodat je volgers goed laat zien wat ze kunnen verwachten als ze langs komen.
Zijn er nog meer horeca trends, die je om je heen ziet? Laat het dan weten onderaan dit artikel door een reactie achter te laten!
foto 1 Foto door Pixabay
foto 2 Foto door Jep Gambardella via Pexels
foto 3 Foto door Roman Odintsov via Pexels