Waar denk je aan bij het zien van een appel-icoon, met een hapje eruit? Of bij een lichtblauw, kwetterend vogeltje? Of een rood beeldscherm met een wit play-icoon? Kans is groot dat je direct met Apple, Twitter en Youtube in je hoofd zit. Een logo is waarschijnlijk datgene wat mensen het eerst opvalt aan je website. En datgene wat ze direct zullen herkennen als ze terugkeren. Een goed logo is onontbeerlijk voor een website. Maar hoe kom je aan de beste logos die mensen eindeloos bij zullen blijven?
Een goed logo hoeft niet te bestaan uit een uniek icoon. Als je denkt aan Google, Yahoo! of Coca Cola, dan heb je direct hun karakteristieke lettertypes voor ogen. Ze voldoen aan een paar eenvoudige eisen. Goede logo’s zijn:
- Simpel en eenvoudig in hun vormgeving.
- Gepast. Je logo hoeft niet letterlijk te omschrijven wat jouw bedrijf doet. Maar het moet wel passen bij het soort bedrijf. Als accountantskantoor hou je een logo dus strak en zakelijk, als speelgoedwinkel ga je voor kleurrijk en speels.
- Herkenbaar. Op de lange termijn wil je dat, wat je logo ook is, mensen het direct met jouw bedrijf associëren.
- Tijdloos. Trendy designs zijn nu misschien mooi. Maar hoe doet je logo het over 10 jaar? En 20 of 50?
- Veelzijdig. Een goed logo is breed inzetbaar. Zowel op een visitekaartje als op een levensgroot billboard langs de snelweg. En niet alleen herkenbaar in de originele kleuren, ook in het zwart-wit of grijstinten.
Dat laatste punt is zeker van belang op internet. Houd er rekening mee dat je logo in veel verschillende vormen terugkomt. Niet alleen in de header van de website die je zelf host. Je logo is bijvoorbeeld ook herkenbaar als favicon, het kleine logootje dat in de url-balk naast je domeinnaam van de browser getoond wordt. Deze afbeelding is in sommige gevallen minuscuul, slechts 16 bij 16 pixels groot. Denk daarnaast ook aan je bedrijfslogo als profielfoto op social media-accounts. Deze zijn vaak vierkant of rond, waardoor langwerpige logo’s weer minder goed uit de verf komen.
Zet een expert aan het werk
Logo’s maken is een vak apart. Wil je zeker weten dat je goed zit, stap dan naar een gekwalificeerde designer. Zo’n expert creëert iets eigentijds en unieks, dat tegelijkertijd eeuwigheidswaarde heeft. Dat is geen sinecure en daar kunnen heel wat uurtjes werk in gaan zitten. Het maken van een professioneel logo is daarom absoluut niet voordelig. Ken je geen designers of heb je geen tijd om een geschikte te vinden, dan zijn er online platformen die het selectieproces uit handen kunnen nemen. Sites als 99designs hebben een flinke database aan professionele designers. Via een eenvoudige intake kun je jouw wensen kenbaar maken, waarna je een ontwerper kunt kiezen die voor jou iets unieks gaat maken.
Online platform voor beste logo designers
Voor wie minder wil uitgeven, bestaan er ook goedkopere alternatieven. Online klusjesplatformen als Fiverr.com hebben de beschikking over ontwerpers die logo’s designen.. Prijzen zijn een stuk vriendelijker. Vanaf tien euro kun je een logo ontwerper inzetten om iets moois voor jou te maken. Je krijgt echter datgene waarvoor je betaalt. veel designers geven je het logo in één of twee formaten, waardoor je het zelf geschikt moet maken voor andere gebruiksmogelijkheden.
Gratis online logo generatoren
Voor wie kiest voor gratis, snelheid en gemak – of voor wie het leuk vindt zelf te experimenteren – bestaan er op internet ook genoegsites waar je zelf een logo kunt maken. Designsite Canva geeft je meer ruimte om zelf te experimenteren met ontwerpen. Meestal is het een combinatie van een fraai lettertype en een icoontje dat je zelf kunt kiezen. Ruime keuze uit iconen, fonts en kleuren maakt dat er duizenden combinaties mogelijk zijn. Meer keuze kun je vaak voor enkele euro’s bijkopen. Welk logo er uiteindelijk ook uitrolt, zorg er wel voor dat je een vector-bestand kunt downloaden (.ai of .eps bestand). Die kun je zonder kwaliteitsverlies vergroten, verkleinen en aanpassen.
Als je dus bezig bent met een website voor je nieuwe bedrijf, of als je jouw zakelijke website een nieuwe uitstraling geeft, besteed dan voldoende aandacht aan het logo. Een matig ontworpen logo zorgt voor een matige uitstraling van je website en dus ook voor jouw onderneming. Hoe klein en simpel een logo soms ook is, er zijn best wat valkuilen waar je als ontwerper in kunt trappen. Wil je zeker weten dat jouw bedrijf goed voor de dag komt, dan zit er maar één ding op: zet een expert aan het werk en betaal voor kwaliteit.