Interview met Brigitte Leijten

Wie ben je? Ik ben Brigitte Leijten en heb sinds eind 2009 mijn eigen webwinkel opgestart met Italiaanse schoenen: bellabellissima.nl. De schoenen koop ik allemaal zelf in bij fabrieken in Italië en het werk voor de webwinkel doe ik vanuit huis. Ik werk tot op heden nog 2 a 3 dagen per week op free-lance basis in marketingcommunicatie en 3 dagen plus de avonden voor de webwinkel. Maar ik verwacht dat in 2010 de balans veel meer bij de webwinkel zal liggen.

Ik heb hiervoor een jaar free-lance marketingcommunicatie advies gegeven en daarvoor bij werkgevers veel ervaring opgebouwd in marketing en communicatie. Dat maakt het opstarten van je eigen zaak ook een stuk makkelijker: je hebt ervaring in het vak, een netwerk en het vertrouwen omdat je voor andere merken ook al succes geboekt hebt. Nu focus ik me dus op Bella Bellissima, mijn eigen online webwinkel met Italiaanse stijlvolle schoenen -met mooie hoge hakken. In Nederland heb je wel grote merken -Manolo, Gucci, Prada- die dit soort schoenen aanbieden. Maar deze betaalbare, mooie, vrouwelijke Italiaanse schoenen zijn nieuw in Nederland!

Waarom ben je voor jezelf begonnen

Ik werkte als adviseur in marketingcommunicatie en dan ben je continue aan het werk voor met bedrijven en merken die kansen willen benutten in de markt, meer uit hun merk of bedrijf willen halen of bedrijven die iets nieuws opstarten. En daardoor denk ik altijd en overal na over hoe een markt werkt, waar kansen liggen en vraag ik me af waarom sommige bedrijven kansen in de markt laten liggen terwijl ze in mijn ogen soms zo het voor het oprapen liggen! Ook als ik in een restaurant aan het eten ben, of op een vakantie in een hotel of op een luchthaven ben, het is een proces wat eigenlijk altijd gaande is. Natuurlijk heb ik weleens eerder over een eigen bedrijf gedacht. Maar je moet het juiste gevoel hebben bij een idee om het daadwerkelijk te doen. Tot ik dus echt mijn passie tegenkwam: ik vroeg me af waarom de schoenen waar ik zelf zo gek op ben, hier in Nederland toch bijna niet te vinden zijn. Dat idee liet me eigenlijk niet meer los. Schoenen! Hoe leuk zou het zijn als je daar je werk van kunt maken. Daarnaast was ik inmiddels al wel voor mezelf gestart met free-lance marketingcommunicatie advies, dat gaf ook iets meer ruimte, flexibiliteit en dus tijd om mijn online schoenenwinkel op te starten.

Hoe heb je je voorbereid op je eigen zaak

Uiteraard met een goed plan. Ik ben door mijn marketingcommunicatie achtergrond erg van de plannen die gedegen zijn en ergens op slaan. Met alleen je hart volgen en leuke plaatjes kom je er niet. Ook daar heb ik al genoeg voorbeelden van gezien. Dus heb ik marktonderzoek gedaan en ben ik in een oriënterend stadium al naar Italië geweest om fabrikanten op te zoeken. Gewoon om te kijken hoe het werkt, praktisch gezien. Ik heb echt uitgezocht wat “de kans” voor mijn bedrijf nou werkelijk was. Want mijn passie moet wel aansluiten bij een behoefte in de markt en zorgen voor een gezond bedrijf. Ook heb ik dankzij mijn marketingcommunicatie werk een fijn netwerk van mensen om me heen waarmee ik goed kan sparren.

Waarom doe je wat je doet?

Uiteindelijk volg ik mijn hart! Maar het hoeft niet alleen goed te voelen of leuk werk te zijn, ik wil wel echt resultaat hebben. Ik ben altijd kritisch geweest en wil graag het beste, het mooiste bereiken zodat ik er echt trots op kan zijn. De lat ligt lekker hoog, soms lastig. Maar er komt altijd iets uit waar ik en anderen blij van worden. Om dit werk te doen voor mezelf, in de schoenen! Daar word ik dan wel weer extra blij van.
Wat maakt jouw product een uniek product? Uniek is vooral de prijs in combinatie met het soort schoenen dat ik in mijn winkel heb. Die combinatie kon je tot voor kort nergens vinden! Mooie Italiaanse kwaliteit, design en een bepaalde vrouwelijkheid door de hoge hakken. Maar wel betaalbaar. Dat is waar de Nederlandse vrouw dan ook wel weer op let, inclusief ikzelf. Persoonlijk geef ik niet veel om dure merken. Maar wel om design, een mooie kwaliteit en een goede pasvorm. Dat lever ik met Bella Bellissima dus ook.

Wat is jouw inspiratie? Al het mooie, stijlvolle en vrouwelijke uit Italië.

Wat is je valkuil? Kritisch zijn, het zorgt voor veel moois. Maar ook dat ik altijd wel door kan gaan. En ik wil zoveel tegelijk!

Gouden tip: Ik zit vol ideeën en ik ben redelijk eigenwijs, maar je haalt meer uit je bedrijf door anderen te durven vragen om kritiek, aanvullingen, tips. Maak gebruik van je netwerk.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.