Een goede website die werkt voor jouw bedrijf

Een goede website

Een goede website die werkt voor jouw bedrijf? Hoe maak je een succesvolle website? Misschien bouw je deze zelf? Of laat je deze maken? In beide gevallen moet je goed opletten hoe je jouw website in elkaar zet. Veel ondernemers en website bouwers vinden het vooral belangrijk hoe een website eruit ziet. Maar er is veel meer nodig om er echt een succesvolle website van te maken.

Een goede website is zeker niet alleen maar mooi

Het is een lastige boodschap voor veel ondernemers dat een ‘mooie’ website niet perse een succesvolle website zal zijn. Je kan nog zulke mooie kleuren en beelden toevoegen, het succes van een website is volledig afhankelijk van de techniek, de indeling en de inhoud. Veel meer dan een mooi plaatje dus.

De techniek van je website is belangrijk

Voor een goede website is de techniek helemaal in orde. Er zijn veel keuzes te maken. Je kan het beste een content management systeem kiezen, waar je later zelf makkelijk teksten en beelden kan toevoegen, zoals WordPress. Kies dan niet voor een wordpress.com website, maar laat jouw eigen domeinnaam hosten bij een hostingpartij in Nederland. Installeer daarna de WordPress software, zodat je een unieke URL krijgt zoals www.mijnbedrijfsnaam.nl.

Goede techniek om goed gevonden te worden in zoekmachines

Als je een website bouwt of laat bouwen, wil je natuurlijk dat mensen jouw site vinden. Daarvoor is het belangrijk dat je goed gaat scoren in de zoekmachines, zoals Google en Bing. Zoekmachines hebben een algoritme dat lastig te doorgronden is, maar een paar dingen zijn heel duidelijk:

  1. Je wil een snelle website
    Dat betekent dat bezoekers niet eindeloos hoeven te wachten tot jouw website tevoorschijn komt. Niemand vindt dat immers nog acceptabel. En de zoekmachines houden er ook niet van.
  2. De toegankelijkheid is goed
    Je zorgt ervoor dat iedereen jouw website kan lezen én de weg kan vinden binnen jouw site. Je gebruikt grote letters, houd rekening met contrast in kleuren en hebt een duidelijke structuur in de opbouw van je site.
  3. De veiligheid van je site is in orde
    Je hebt een SSL certificaat en jouw URL start met https:// in plaats van http. En je zorgt dat externe links op een veilige manier openen.
  4. Je website is mobielvriendelijk
    Dit betekent dat jouw site zowel op een computer als op een smartphone goed te lezen is. Dit regel je door een mobielvriendelijke theme te kiezen. Alle nieuwe themes zijn dat al, maar als je site ouder is, moet je hier even goed naar kijken. Wat is een theme? Nadat je WordPress installeert op je website moet je nog een theme kiezen, die zorgt voor het uiterlijk van je site. Je vind ze bij Themeforest.

e-book technische SEO

Wil je meer weten over de technische kant van een goede website die voor jou werkt? Download dan hier mijn gratis e-book, waarin ik je alles uitleg over deze 4 technische eisen voor een goede website. Voor de meeste mensen zal gelden dat zij deze eisen doorgeven aan hun website bouwer. Heeft deze geen idee wat dit allemaal betekent? Ga dan op zoek naar een betere!


De inhoud van een goede website die werkt voor jouw bedrijf: SEO content marketing

Naast de techniek van een goede website is natuurlijk ook de inhoud belangrijk. De zogenaamde content die je gaat delen. Content bevat tekst, beeld en video. Ze zijn allemaal belangrijk om bezoekers naar je website te trekken via de zoekmachines. We noemen dit SEO content marketing.

Unieke content maken

Teksten kopiëren van anderen is altijd een slecht idee. Zorg ervoor dat je unieke content maakt. Gebruik zoveel mogelijk eigen beelden en vertel je eigen verhaal.

Video’s embedden

Als je video’s wil delen is het handig om die via je eigen Youtube of Vimeo account te uploaden en ze vervolgens te embedden in je website. Zo wordt je site niet te ‘zwaar’ en heeft het geen negatief effect op de snelheid van je website.

Content plan maken

Met een content plan maak je een planning voor het plaatsen van blogs en pagina’s op je website. Voordat je dat doet wil je weten voor wie je dat doet en op welke zoekwoorden je gevonden wil worden.

Maak gebruik van de juiste persona

Voor de juiste verhalen maak je gebruik van een persona. Een beschrijving van jouw ideale klant. Want dat soort mensen zijn precies die bezoekers die jij naar je website wil trekken.

Zoekwoorden bepalen

Voordat je start met schrijven, maak je een plan. Je start met een zoekwoordonderzoek. Op welke woorden wil jij gevonden worden in de zoekmachines? Op welke vragen wil jouw ideale klant bijvoorbeeld antwoord krijgen? Als je dat weet kan je een content plan maken. Welke pagina’s heb je nodig om jouw bedrijf te presenteren? En welk zoekwoord hoort bij welke pagina?

Interne links maken

Zorg ervoor dat je in je tekst ook interne links maakt naar andere pagina’s binnen je eigen website. Die versterken de vindbaarheid van je pagina’s. Hoe vaker je dat doet op de juiste manier, hoe groter de kans dat je bovenaan in de zoekmachines verschijnt. Daarom is zakelijk bloggen ook heel goed voor SEO – ofwel zoekmachineoptimalisatie.

Houd rekening met de juiste opbouw van je tekst

Ook de opbouw van je tekst is van belang om goed gevonden te worden:

  • Maak gebruik van H1, H2 en H3 kopjes
  • Maak de alinea’s niet te lang
  • Schrijf minimaal 350 woorden per pagina of blog
  • Installeer de plugin van Yoast (die kan je via je eigen Wordpess site vinden bij plugins)- om te voldoen aan alle eisen, die Google stelt aan teksten
  • Gebruik directe taal
  • Begin niet teveel zinnen met hetzelfde woord
  • Houd je zinnen kort
  • Voeg meta beschrijvingen toe aan je pagina of blog én je afbeeldingen.

Wil je meer weten? En praktisch aan de slag hiermee? Volg dan mijn online cursus SEO schrijven!

Het is best veel, waar je allemaal rekening mee moet houden als je een goede website wil maken, die gevonden kan worden door jouw ideale klanten. Maar echt moeilijk is het niet. Je moet er wat tijd aan besteden om te weten hoe je dat aan moet pakken. Precies daarom maakte ik mijn online cursus SEO schrijven voor vindbaarheid in de zoekmachines.

5 eenvoudige lessen in tekst en beeld

Ik leer je in 5 eenvoudige lessen alles wat je moet weten om jouw website zo in te richten dat je jaar in jaar uit klanten via Google krijgt.

Mijn cursus SEO schrijven voor vindbaarheid online bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Les 1 Schrijven zodat jouw klanten je vinden
  • Les 2 Wat is SEO en waarom wil jij hier alles van weten?
  • Les 3 Zoekwoorden bepalen voor jouw website
  • Les 4 Opbouw van je tekst en zoekwoorden inzetten
  • Les 5 SEO Links & jouw content marketing plan
  • Download e-book ‘De ultieme gids voor technische SEO & Checklist’
  • BONUS: Google Mijn Bedrijf aanmaken en gebruiken

Alle lessen heb ik volledig uitgeschreven. Ik heb ook korte video’s toegevoegd, maar de teksten en beelden geven alle informatie, die je nodig hebt.

En je krijgt bij elke les een opdracht, zodat je aan het einde jouw SEO geoptimaliseerde content marketingplan klaar hebt liggen!

Aan het einde maak jij ook jouw eerste SEO geoptimaliseerde artikel of pagina als onderdeel van jouw SEO content marketingplan.

Ik lees mee en geef je persoonlijk tips voor verbetering. Als je vragen hebt tijdens de cursus ben ik ook beschikbaar om je te helpen.

Laat me weten als je nu al vragen hebt!

En zie je het helemaal niet zitten om dit allemaal zelf te doen? Bestel in dat geval mijn blogabonnement, dan schrijf ik alle SEO teksten voor je!

Groetjes, Vivienne

Foto door Burst via Pexels.com.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.