Op de beurs, hoe presenteer jij jezelf?

Op de beurs staan

Sta jij wel eens op een beurs? Je wilt je bedrijf promoten voor jouw potentiële klanten. Een mix van online en offline marketing activiteiten werkt nog altijd het beste. Als mensen je alleen online zien, komen je producten minder goed tot leven. Manifesteer jij je alleen offline? Dan ben je niet met je tijd mee gegaan. Het is belangrijk om je online zichtbaarheid op orde te hebben. Een mix van de twee geeft het beste van twee werelden. Offline marketing kan -afhankelijk van jouw product- op verschillende manieren. Op papier, in een blad of folder. Of netwerken en op de beurs staan. Het kan allemaal bijdragen aan jouw bekendheid. En dat brengt je klanten en omzet.

Welke beurs kies je?

Behalve reclame in een blad of met een flyer of folder, kun je jouw potentiële klanten dus ook live ontmoeten. Je kunt naar netwerk bijeenkomsten voor de zakelijke markt. En op een beurs kun je particuliere of zakelijke klanten bereiken. Het biedt je niet alleen de kans jezelf te laten zien, je leert er ook je klanten beter door kennen. En dat is goud waard. Kies wel heel nauwkeurig de juiste beurs met de juiste doelgroep. Het liefst ergens waar je voor honderd procent jouw potentiële klanten tegen zult komen. Want een plek op de beurs is vaak behoorlijk prijzig. Om die prijs te drukken kun je ook overwegen een stand met een andere ondernemer te delen. Producten die elkaar aanvullen, kunnen gemakkelijk samen worden verkocht of aangeprezen.

Welke middelen zet je in op de beurs?

op de beurs
banners zijn altijd handig op de beurs

Natuurlijk wil je ook opvallen op een beurs. Je kunt daarvoor een roll-up banner laten drukken. En natuurlijk laat je folders en flyers drukken. Folders zijn vaak meerdere bladzijden met informatie. Flyers bevatten beknopte informatie met jouw contactgegevens erop. Je kunt ze makkelijk uitdelen. Kies ook voor het bedrukken van producten, zoals T-shirts of pennen. En wat denk je van mondkapjes bedrukken? Op dit moment zijn we er even af, maar mondkapjes komen vast weer terug.

Ga in gesprek en laat mensen ervaren wat jij te bieden hebt

Als je op de beurs staat, ga dan vooral in gesprek met mensen. Stel vragen in plaats van alleen maar te praten over jouw eigen product. Laat ook vooral mensen ervaren wat jij te bieden hebt. Dat kan door een demonstratie of door monsters uit te delen. Houd een prijsvraag waarvoor deelnemers hun naam en e-mail achter moeten laten. Zo heb je de eerste stappen gezet naar het bouwen van een relatie. En last but not least: deel jouw kennis met je klanten. Dat geeft waarde aan jouw merk en onderscheidt jouw bedrijf van de rest.

Marketing terugverdienen

Natuurlijk moet je alles wat je uitgeeft terug kunnen verdienen. Anders heeft ondernemen niet veel zin. Als je er geld en energie in steekt, wil je dat jouw bedrijf winst gaat maken. Maar vaak lopen de kosten voor de baten uit. Je moet dus toch risico nemen. Dat onderscheidt een ondernemer van een werknemer. Bij marketing activiteiten kun je een enigszins gecalculeerd risico nemen. Je kan immers wat je uitgeeft afzetten tegen de doelgroep die je gaat bereiken met jouw boodschap.

Kosten en baten inschatten

Afhankelijk van het middel of medium dat je inzet, kun je een schatting maken van het percentage geïnteresseerden. Daar zit weer een bepaald percentage nieuwe klanten bij met bijbehorende omzet. Probeer dat rekensommetje te maken, dan weet je wat wel en niet verstandig is om te doen. Online is het vooral goed om te investeren in ‘goed gevonden worden’. Dat is minder direct dan adverteren met een online banner, maar uit een goede vindbaarheid spreekt veel vertrouwen voor de consument. En vertrouwen is essentieel voor een goede online omzet.

Video maken voor promotie na de beurs

Als je tijdens de beurs video’s maakt of zelfs een echte video reportage, kan je die ook gebruiken in je social media. Je laat zien dat je op de beurs was. En je kan klanten aan het woord laten. Het is een mooie manier om extra promotie en aandacht te creëren. Ook nadat de beurs is afgelopen!

Foto bovenaan dit artikel door Pavel Danilyuk via Pexels.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.