door Vivienne Westerhoud.
Visitekaartje maken, dat echt bij jou past? Voor veel ondernemers heeft het netwerken zich de laatste jaren voor een deel verplaatst naar de virtuele plek die internet heet. Toch wordt het steeds lastiger om je daar te onderscheiden. Iedereen zit op internet. Ook jouw concurrenten. Ik zou startende ondernemers dan ook adviseren om bij het vinden van zakelijke en particuliere klanten vooral in te zetten op persoonlijk contact. De markt lijkt verzadigd van aanbieders op elk gebied. Maar dat is geen reden om je te laten ontmoedigen. Klanten zijn altijd op zoek naar persoonlijke aandacht. En dat kunnen veel -vooral grotere bedrijven ze niet echt geven. Onderneem daarom met hart en ziel. Combineer jouw eigen unieke talenten, dan speelt concurrentie een veel kleinere rol.
Niche marketing en jezelf zijn
Er zijn al zoveel bedrijven die misschien precies hetzelfde product of dezelfde dienst aanbieden als jij. En toch maak je kans om succesvol te zijn in dat oerwoud van bedrijven. Als je jouw unieke talenten maar inzet. Als je klanten wilt vinden is het belangrijk dat jij jezelf echt laat zien. En ook echt contact maakt met jouw klanten. Dat hoeft niet perse in real live, je kunt jezelf ook op internet laten zien. En door jouw zakelijke aanbod en persoonlijke stijl te delen, zullen er altijd mensen zijn die zich aangesproken voelen. Een huisstijl die bij jou past is daarom heel belangrijk. Besteed zorg en aandacht aan de ontwikkeling van je huisstijl. Maak bijvoorbeeld eerst een moodboard over jouw diensten met jouw missie en visie en persoonlijke en zakelijke waarden. Vragen als ‘wat bied je? waarom? en wie ben jij?’ kunnen je daarbij helpen.
Visitekaartje maken
Visitekaartjes maken is zo gedaan. Bedenken hoe die eruit gaan zien is meer werk. Een goede huisstijl past bij de diensten of producten die jij levert, bij de waarden die jij hanteert en bij jouzelf als ondernemer en als mens. Laat de handtekening in een brief of e-mail, je website en je visitekaartje dezelfde stijl uitstralen zodat het herkenbaar wordt voor wie jij bent en wat jij zakelijk te bieden hebt. En durf jij helemaal jezelf te zijn? Dan is succes verzekerd!