Mijn webwinkel laten groeien? Hoe doe ik dat?

webwinkelOm jouw webwinkel te laten groeien, zijn er verschillende dingen die je kunt doen. Heb je artikelen in je webwinkel, waarvan je weet dat er genoeg mensen zijn die het zouden willen kopen? Dan is het belangrijk dat jij de aandacht van die mensen trekt. En heb je concurrerende webshops, die een deel van jouw assortiment ook verkopen? Zorg dan dat je positief opvalt ten opzichte van deze shops. Groeien kun je op meerdere manieren doen.

Verbreed je assortiment

Je verkoopt een bepaalde collectie en deze kun je verdiepen of verbreden. Verbreden werkt als volgt. Je verkoopt nu tassen en kiest er koffers bij. Of je biedt producten aan, die ook bij jouw doelgroep passen, zoals sieraden. Let op dat de producten die je toevoegt nog steeds goed bij jouw doelgroep blijven passen. Ook de manier waarop jij je klanten aanspreekt werkt daaraan mee. Zijn de tassen die je verkoopt vooral praktisch? Dan zijn handige koffers een goed idee. Maar zet jij jouw collectie neer om vrouwen zich mooi te laten voelen? Dan kun je sieraden en zelfs make-up en kleding beter toevoegen aan je collectie. Omdat jij jouw klanten het beste kent, weet je wat het beste zal werken.

Verdiep je assortiment

En wil je het bij tassen houden? Dan kun je ook in de diepte jouw assortiment uitbreiden.  Door meer merken in je webwinkel op te nemen, of meer kleuren en uitvoeringen van de tassen en de merken die je al verkoopt. Je specialiseert je dan in de markt en dat maakt jouw marketing een stuk eenvoudiger. Je bent dan een speciaalzaak geworden. Je zou dat zelfs voor een bepaald merk kunnen doen. Helemaal specialiseren op een merk waarvan je weet dat deze succesvol is. Het is dan wel handig als je voor dat merk ook de importeur bent, zodat je voor die producten de concurrentie in de hand kunt houden.

Geld in marketing steken

Als je meer bezoekers hebt in je webwinkel, groeit jouw omzet. Je kunt dat bewerkstelligen door social media in te zetten. Door nieuwsbrieven te versturen en winacties op te zetten. Of door het versturen van persberichten. Investeer ook in een goede vindbaarheid door de zoekmachines. Schrijf daarvoor goede teksten en productomschrijvingen en maak mooie foto’s. Als je graag schrijft, is bloggen ook een goede manier om fans te krijgen. Fans zijn de beste klanten die je kunt hebben! Betaald adverteren en retargeting mogen ook niet ontbreken als je echt groter wilt groeien met je webwinkel. En zorg dat je op de juiste beurzen staat om af en toe jouw klanten live te ontmoeten.

Over de grenzen groeien met je webwinkel

Onderzoek of jouw producten ook in andere landen aan zouden kunnen slaan. Maak dan jouw website ook in andere talen toegankelijk, zoals Duits, Frans en Engels. Houd dan goed rekening met de lokale markten en afwijkende voorwaarden, die daar van toepassing zijn. En houd rekening met veel meer voorraad. Wees voorbereid op succes. Alles word groter en er gaat meer geld om in je bedrijf. Houd rekening met investeringen tot en met het regelen van een Heftruckcertificaat voor de magazijnmedewerker. Een Heftruckcertificaat halen voor een werknemer waar je tevreden over bent is vaak beter dan steeds nieuw personeel aan te moeten trekken als je bedrijf groeit.

Maak een goed plan en calculeer goed in wat je nodig hebt om echt te kunnen groeien. Want als je dat niet doet, kun je juist door groei onderuit gaan. Omdat de kosten altijd voor de baten uitlopen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.