Bij het opzetten van een website voor je bedrijf zijn er veel zaken waar je op moet letten. Het begint natuurlijk bij een domeinnaam kopen en goede webhosting. Je moet een webdesign selecteren dat goed past bij je bedrijf en zorgen dat je bijpassende foto’s of illustraties hebt. Maar dan ben je er nog niet. Een goede website valt of staat met zijn teksten. Maar hoe krijg je teksten die zowel jouw bezoekers als zoekmachines fijn vinden?
Goede teksten schrijven, zo doe je dat
Een website kan niet zonder tekst. Je zult tenslotte de mensen op je website informatie willen geven over wat jouw bedrijf doet en welke producten of diensten je aanbiedt. Al is het maar het weergeven van je openingstijden, aan tekst ontkom je niet. Dan is het belangrijk dat die tekst in orde is. Als je zelf gaat schrijven, is er een aantal punten waar je op kunt letten.
- Hou het kort en krachtig, kom snel ter zake.
- Zorg dat iedereen begrijpt wat je doet. Zelfs als je voornamelijk vakgenoten op je site verwacht, moeten de teksten voor een breed publiek begrijpelijk zijn. Vermijd jargon, gebruik korte zinnen. Laat je teksten lezen door een ‘buitenstaander’ voor je ze publiceert.
- Schrijf actief. Gebruik de werkwoorden ‘zullen’ en ‘worden’ zo min mogelijk. Een zin als ‘u zult door ons altijd goed worden geholpen’ wordt dus ‘wij helpen u altijd goed’.
- Show, don’t tell. Gebruik concrete voorbeelden waardoor de lezer als vanzelf inziet wat je bedoelt.
- Probeer geen clichés te gebruiken. Natuurlijk heb jij ‘een passie voor je vak’ en ‘staat topkwaliteit hoog in het vaandel’. Maar dat geldt voor elk bedrijf. Leg uit waarom dat juist bij jou het geval is.
- Vergeet de ‘call to action’ niet. Spoor je lezers aan een actie te ondernemen. Dat hoeft niet altijd een aankoop te zijn. Je kunt ze ook enthousiasmeren om zich in te schrijven voor een nieuwsbrief, of ergens anders op de site meer informatie te vinden.
Tips voor SEO-schrijven
Het is niet alleen belangrijk dat je bezoekers die teksten fijn vinden om te lezen en begrijpen wat er staat. Het is ook voor zoekmachines erg belangrijk. Zoekmachines kunnen teksten interpreteren om zo te bepalen wat er op jouw webpagina staat. Goede teksten zullen ze hoger in de zoekresultaten zetten waardoor je beter te vinden bent. Je kunt je teksten zo optimaliseren, dat zoekmachines precies weten op welke zoektermen jij gevonden wilt worden. Search Engine Optimization, of SEO, is een vak apart en geen exacte wetenschap. Maar een aantal punten is belangrijk om op te letten bij het maken van een SEO tekst.
——————————————————————————-
LEES OOK: Wat is SEO? en hoe werkt het?
EN SEO Schrijven voor vindbaarheid online
——————————————————————————-
- Bepaal je keyword, het zoekwoord waarop je gevonden wil worden. Gebruik een online tool als Searchvolume.io Link om een beeld te krijgen waar veel op gezocht wordt. Bedenk ook secundaire keywords en synoniemen. Ben je een bakker, verwerk dan ook termen als ‘brood’, ‘banket’ of ‘volkoren’ prominent in je tekst.
- Verwerk deze termen in de tekst op je pagina. Niet te veel, een paar keer is voldoende. Zorg wel dat het belangrijkste keyword prominent naar voren komt in de titel en de inleiding.
- Gebruik tussenkopjes. Als je tekst een paar honderd woorden lang is, dan deel je ze op in korte alinea’s. Deze alinea’s geef je een tussenkopje, voorzien van een HTML header tag als <h2> of <h3>. Zo weten zoekmachines dat deze zinnen belangrijk zijn. Zorg dat hier wat keywords in voorkomen.
- Gebruik linkjes in je tekst. Denk in de eerste plaats aan linkjes naar andere pagina’s op de website, ook wel interne links genoemd. Gebruik hierbij in de linktekst (anchor tekst) ook het zoekwoord. Zo krijgen zoekmachines een goed beeld van welke pagina’s op jouw site belangrijke informatie bevatten.
- Vermijd duplicate content. Heb je veel pagina’s met vergelijkbare onderwerpen en denk je die gemakkelijk te vullen met wat van dezelfde teksten? Dat komt je SEO niet ten goede. Pagina’s met teksten die sterk op elkaar lijken, komen aanzienlijk minder hoog in de zoekresultaten. Maak je het heel bont, en gebruik je erg veel ‘dubbele inhoud’, dan kan Google je straffen en je site helemaal uit de zoekresultaten halen. Zorg dus dat je teksten overal uniek zijn. Zo houd je niet alleen Google te vriend, maar blijven ook de gebruikers van je site geïnteresseerd doorlezen.
Wil je alles leren over SEO schrijven, zodat jouw klanten je vinden via Google? Meld je dan aan voor mijn online programma ‘SEO schrijven voor vindbaarheid online‘.