Interview met Annegien Blokpoel, PerspeXo.
Annegien Blokpoel, Directeur van strategisch adviesbedrijf PerspeXo en huisstrateeg, helpt bedrijven bij groei. Met de juiste strategie kan een bedrijf veilig groeien. In veel gevallen gaan de kosten voor de baten uit en te snel groeien kan dus financiële problemen opleveren. Daarom is een goede voorbereiding belangrijk.
Groei: Nederland is te klein
Annegien: ‘Nederland is te klein voor veel bedrijven. Daarom is voor groei vaak de stap naar het buitenland noodzakelijk. Nederland is sterk in de ontwikkeling van innovatieve producten. Zowel voor de zakelijke als de consumentenmarkt. Aan de ontwikkeling van producten zitten behoorlijk wat kosten verbonden. Om die terug te verdienen, is de Nederlandse markt simpelweg vaak te klein.’
Goede voorbereiding vereist
Zeker bedrijven met vernieuwende technische producten voor industriële bedrijven zullen de weg naar het buitenland snel moeten vinden. Maar ook voor de consumentenmarkt is afzet in de ons omringende landen een mooie mogelijkheid om je bedrijf te laten groeien. Om deze buitenlandse markten te betreden is wel een goede voorbereiding vereist. Annegien benadrukt daarbij ook dat het belangrijk is daarvoor een goede begroting te maken. ‘ Je hebt op een nieuwe markt zeker een jaar tot anderhalf jaar nodig om voet aan de grond te krijgen. Het is dus belangrijk om ook financieel een lange adem te hebben. Daarom is het ook verstandig maximaal één of twee landen tegelijk te kiezen.’
LEES OOK: Webshop omzet verhogen? Ga internationaal!
EN Export: NL Exporteert wijst de weg bij export
Financiering en de bank
Financiering voor deze eerste risicovolle fase komt vaak van private investeerders. Je bank zal in een later stadium een belangrijke rol spelen voor financiering. Vooraf kan je bank je ook helpen met waardevolle informatie over internationaal zaken doen. Zij werken immers internationaal en kunnen je veel vertellen over buitenlandse markten en financiële vraagstukken, die je vooraf in kaart wilt brengen. Er is een aantal financieringsprogramma’s met steun vanuit de overheid waardoor financiering van internationale groei mogelijk is.
Markt verkennen en binnen komen
Om voet aan de grond te krijgen in het buitenland, moet je de markt verkennen. Om te beginnen bezoek je de relevante beurzen en zoek je de juiste lokale partners om mee samen te gaan werken. Annegien: ‘Afhankelijk van de mogelijkheid er eigen mensen regelmatig heen te sturen, maak je goede afspraken over marketing en distributie met distributeurs of agentschappen. Zij hebben ook beter zicht op de mogelijkheden voor lokale strategische samenwerkingen. Als jouw product mooi aansluit bij een grote partij, waar een goede logistiek en merkbekendheid al geregeld is, geeft een samenwerking hiermee een buitengewoon goede mogelijkheid om met relatief weinig effort een markt binnen te komen.’
TIPS
Volgens Annegien Blokpoel moet je dus vooral hier op letten als je internationaal gaat ondernemen:
– Maak een goede begroting en reken verschillende scenario’s door
– Zorg dat je genoeg geld en menskracht hebt om het een jaar tot anderhalf jaar vol te houden in een nieuwe markt, voordat je resultaten boekt
-Zoek de juiste lokale partners om mee samen te werken
– Kies bij voorkeur strategische samenwerkingen met partijen die al goed in de markt liggen.