Indruk maken op je klant. Of je nu pas begonnen bent als ondernemer of je draait al jaren mee, er komt altijd een moment dat je kennis gaat maken met nieuwe klanten. Als je zakelijk dienstverlener bent is dat een bedrijf waar je een opdracht voor wilt vervullen. Verkoop je aan particulieren, bijvoorbeeld via een webwinkel, dan ontmoet je jouw klanten in je winkel of af en toe op beurzen. Het is altijd goed en professioneel om zakelijk drukwerk te hebben. Visitekaartjes uitdelen aan klanten is een mooie aanvulling op jouw online vindbaarheid. Als je dat goed voor elkaar hebt, kun je daarmee een positieve indruk maken.
Indruk maken met herkenbaar drukwerk
Als je een merk op wilt bouwen, is het goed om een logo te laten ontwikkelen. Veel dienstverleners gebruiken hun eigen naam. Je bent dan eigenlijk zelf het merk. Je kunt bijvoorbeeld een foto op jouw visitekaartje laten drukken. Of de QR code van je website op je kaartje zetten. Zo kunnen klanten je ook snel online vinden.
Als je een winkel hebt of een eigen product is het nog belangrijker een goed logo te laten ontwikkelen, dat past bij jouw concept. Het zal mensen helpen om jouw winkel of merk te onthouden en herkennen. Ook als je post verstuurt, zoals een bedankkaartje, een offerte of een factuur, kun je dit merk terug laten komen op het briefpapier. En natuurlijk als je klanten een e-mail stuurt laat je onderaan weer goed zien om welke afzender het gaat.
—————————————————-
LEES OOK: Visitekaartjes? Gebruiken we die nog? Ja!
EN Laat de beste impressie achter bij klanten
—————————————————
Logo ontwerpen en drukwerk bestellen
Wil je drukwerk bestellen, dan kan dat bij jouw plaatselijke drukker, maar ook heel voordelig en eenvoudig online. Zeker als je wat grotere oplages wilt laten drukken voor bijvoorbeeld flyers voor op de beurs, ben je online vaak voordeliger uit. Als je een DTP-er inhuurt om jouw logo te ontwerpen en ook de opmaak van jouw flyer in orde te maken, dan kan hij je helpen het juiste formaat en papier soort te kiezen. Maar je krijgt ook hulp als je een online drukker gewoon even opbelt. Schrijf alles wat te maken heeft met jouw huisstijl goed op en bewaar de specificaties voor een volgende keer.
Je eigen huisstijl ontwikkelen
Je eigen huisstijl is belangrijk voor je bedrijf. Het toont het imago van je organisatie. Het is daarom goed om dat zorgvuldig te ontwikkelen aan de hand van de waarden die jij met jouw bedrijf wilt uitdragen. Schrijf de missie en visie van jouw bedrijf uitgebreid op. Daar horen waarden en normen bij. Die horen bij jouw onderneming. Plaats onder je bedrijfsnaam een korte pay-off of slogan, die het beste samenvat waar jullie voor staan.
Die zogenaamde pay-off van één of enkele woorden, kun je meenemen in je logo. Maar dat hoeft niet. Een kleur kiezen is ook makkelijker als je weet wat je uit wilt stralen. En een lettertype kan veelzeggend zijn voor de look-and-feel. Heb je eenmaal gekozen voor een huisstijl, bewaak deze dan goed en zorg dat hij in alle communicatie van jouw bedrijf wordt doorgevoerd.