Inrichting van je eerste kantoor. Hoe pak je dat aan? Wanneer je een eigen onderneming begint, heb je het zeker bij de start erg druk. Je hebt onder andere een aantrekkelijke website nodig, briefpapier met jouw logo en natuurlijk een werkplek- en omgeving die bij je passen. Of je nu alleen thuis werkt of met een heel team in een bedrijfspand aan je ondernemersavontuur begint: het inrichten van je eerste kantoor vraagt veel aandacht. Hier is een aantal zaken waar je zeker op moet letten.
Inrichting en sfeer
Een groot deel van ons leven werken we. Zeker als ondernemer heb je geen baan van 9 tot 5. Het is dus belangrijk dat jij en je eventuele medewerkers zich thuis voelen in de kantooromgeving. Gelukkig is de tijd van enkel stalen bureaus op kantoren voorbij en heb je nu ook de keus uit warm hout of vrolijk gekleurde exemplaren. Ook de kantoorstoelen zijn in veel meer uitvoeringen dan alleen in het zwart verkrijgbaar. Je hebt dus alle gelegenheid om met de kantoor inrichting te kiezen voor een sfeer die past bij je onderneming. Een inrichting waar jij en je team je lekker in voelen. Maak het persoonlijk met posters die iets zeggen over je werk en je bedrijf. En hang foto’s op van je team.
Licht, temperatuur en ramen
Natuurlijk is het leuk om een inspirerende plek te kiezen voor jouw kantoor. Maar vergeet niet te letten op de gezondheid van jouzelf en je medewerkers. Daarvoor is een gezonde atmosfeer nodig. Niet te droog en niet te vochtig. Voldoende licht en ook weer niet teveel. Grote ramen zijn geweldig, maar vragen wel om de juiste raamdecoratie. Want teveel licht is ook niet fijn om in te werken. Bovendien kan goede raamdecoratie je helpen om de temperatuur in de ruimte te reguleren. Zowel in de koude winter als in de warme zomer. Laat je adviseren door een expert als Ilumio raamdecoratie. Het kan je veel schelen op je energierekening als je ’s zomers niet te veel hoeft te koelen en ’s winters de warmte binnen kunt houden.
Ergonomische werkplekken op kantoor
Een kantoorinrichting is een flinke investering. Het is daarom verleidelijk om misschien voor de goedkoopste opties te kiezen, maar bedenk wel dat kantoorstoelen en bureaus intensief worden gebruikt. Je hebt er niets aan als je een paar jaar later onderdelen van je kantoormeubilair moet vervangen vanwege slappe stoelzittingen of snel beschadigde bureaubladen. Het is daarom voordeliger om direct in kwaliteit te investeren. Niet alleen op financieel gebied, maar ook qua productiviteit.
LEES OOK: Kantoor duurzaam opknappen muurverf en verlichting tips
EN Starten met duurzaam ondernemen kan ook in kleine stappen
Niet goed functionerende meubels kunnen namelijk tot lichamelijk klachten leiden. Daarmee komen we op een ander belangrijk onderdeel van de kantoorinrichting: ergonomie. Vanwege de Nederlandse ARBO-wet zijn bedrijven in Nederland verplicht om kantoormeubelen aan te schaffen die aan bepaalde richtlijnen voldoen. Hieraan kun je eenvoudig voldoen door ergonomische stoelen en tafels aan te schaffen. Deze zorgen er onder andere voor dat je rechtop zit om rugklachten te voorkomen. Ook kun je je bureau bijvoorbeeld makkelijk op de juiste hoogte instellen, zodat je pijnlijke schouders kunt voorkomen.
Een plek voor werk, klanten en ontspanning
Verder moet een kantoorinrichting natuurlijk praktisch zijn. Verwacht je bijvoorbeeld veel gasten en heb je daarvoor extra vergadertafels nodig? Heb je voldoende sanitair op kantoor? Naast een werkplek wil je ook ergens gezellig kunnen eten met je werknemers. Heb je een keuken? En is er een plek waar jij en je personeel kunnen ontspannen? In de pauze of na werktijd is het fijn om samen te kunnen relaxen. Of zelfs een spelletje te kunnen doen. Houd rekening met de interesse van je medewerkers. En bedenk wat past bij jullie bedrijfscultuur.