Een eigen on-line babywinkel beginnen? Veel moeders denken dat je dat toch wel geweldig moet kunnen combineren met het moederschap. Je eigen werktijden bepalen, bezig zijn met babyspullen terwijl je daar toch net midden in zit. Je weet er dus alles vanaf: ideaal! Moeders zien zichzelf glimlachend schattige baby pakjes inpakken in vloeipapier, terwijl de baby haar middagslaapje doet. En daarna wandel je met je kindje in de wagen naar het postkantoor. De kleine heeft dan frisse lucht gehad en jij hebt je werk gedaan. Dat is de meest rooskleurige voorstelling die we ervan kunnen maken.
On-line babywinkel beginnen in de praktijk
In fantasieën regent het nooit. Je baby huilt niet, en doet jarenlang middagslaapjes. Op precies de juiste momenten. Maar vergis je niet. In de praktijk is dat vaak anders. Baby’s passen zich nu eenmaal lastig aan en vallen zelden in schema’s of planningen.
Je eigen online babywinkel beginnen vraagt veel tijd en arbeid van jou als ondernemer. Maar het voordeel van online werken is wél dat je juist die tijd flexibel in kunt delen. En dan kun je dus ook werken in de tijd die jou – en je baby- schikt. Er zijn ook wat handige trucs die je toe kunt passen waardoor je minder werk hoeft te doen als je webwinkel er eenmaal is. Ik geef je graag wat tips.
1. Neem de tijd voor een goede voorbereiding
Je hebt een idee. Werk dit verder uit. En spring niet gelijk in het diepe. Voordat je begint met ondernemen is het belangrijk dat je onderzoek doet naar de markt. Wat is er al? Welke concurrenten heb je als je straks een webwinkel begint met babyspullen? Geef antwoord op de volgende vragen voordat je überhaupt begint met een online babywinkel:
- Welke babywinkels bestaan er al in de Nederlandse markt.
- En hoe is dat in de Belgische markt?
- Welke merken zijn populair?
- Wat zijn de verkoopprijzen van de babyspullen?
- Op welke manier zou jij je kunnen onderscheiden?
- Wil je een nieuw merk op de Nederlandse markt lanceren? Of ga je dezelfde merken verkopen als bestaande webwinkels?
- Hoe ga je ervoor zorgen dat mensen in jouw webwinkel gaan kopen?
- Heb jij een extra goede service die je aan wilt bieden? Zodat je je kunt onderscheiden van andere aanbieders.
- Welke markt kun jij makkelijk bereiken? Heb je bijvoorbeeld al een blog en social media kanalen met veel volgers? Dan is het makkelijker om klanten te krijgen in je winkel.
- Hoe kun jij jezelf als expert tonen op het gebied van babyspullen? Heb je specifieke kennis van merken, materialen of duurzame producten bijvoorbeeld?
- Welke unique selling point (USP) heb je in gedachten? Hiermee geef je antwoord op de vraag waarom moeders in jouw winkel gaan kopen en niet elders.
- Welke merken zou je willen voeren?
- Welk verhaal wil je vertellen? Welk gevoel moeten jouw toekomstige klanten krijgen als zij hun spullen bij jou gaan kopen?
- Reken uit wat de kosten zijn om starten met jouw online babywinkel
- Leg contact met groothandelaren en merken
- Bezoek vakbeurzen in binnen- en buitenland
Onderzoek welke leveranciers met jou in zee willen gaan. Vertel hen dat je wilt starten en vertel ook iets over jouw ideeën voor je webshop. Waarin onderscheid jij je van anderen?
LEES OOK: Klanten vinden! Hoe kom ik aan klanten?
2. Groothandelaren, agenturen, merken en vakbeurzen
Je hebt misschien al merken en producten in gedachten, die je zou willen verkopen in je webwinkel. Onderzoek welke leveranciers ook met jou in zee willen gaan. Vertel hen dat je wilt starten en vertel ook iets over jouw ideeën voor je webshop. Waarin onderscheid jij je van anderen? Dat is voor de meeste merken ook interessant om te weten. Veel exclusieve merken, willen namelijk niet met alle winkeliers zaken doen. Benader ze om dat te onderzoeken.
Groothandelaren zijn vaak wat minder kieskeurig met welke ondernemers zij in zee gaan. Je bestelt en betaalt daar gewoon de producten die je wilt gaan verkopen in je webshop. Bij sommige groothandels kun je dat zelfs gewoon online bestellen.
Agenturen of importeurs zijn ondernemers, die merken vanuit het buitenland in Nederland aanbieden aan de middenstand. Je kunt ze ook online vinden en kennismaken.
Vakbeurzen of beurzen voor het publiek zijn ook goed om te bezoeken. Zoals Sunday School (kinderkleding) in Utrecht en de Negenmaanden beurs in Amsterdam. Deze zijn ook toegankelijk voor consumenten, maar je kunt er veel inspiratie opdoen. En bovendien kun je contact leggen met de mensen van de merken, die jou aanspreken.
Naast de beurzen in Nederland kun je op internationale baby vakbeurzen op zoek gaan naar merken, die minder voor de hand liggen op de Nederlandse markt. Daarmee kun jij je dan onderscheiden.
3. Maak een bedrijfsplan: ga jij geld verdienen?!
Voordat je start met je bedrijf, maak je een bedrijfsplan. De tips die ik hierboven gaf, kunnen daar al onderdeel van zijn. Maar het belangrijkste van een goed bedrijfsplan is de berekening van de kosten en de inschatting van de mogelijke omzet. Je kunt zo van tevoren inschatten of jouw winkel levensvatbaar zal kunnen zijn. De volgende vragen zijn daarbij belangrijk om mee te nemen in de kosten en baten analyse van je bedrijf:
- Hoe hoog zijn de kosten om producten in te kopen?
- Hoeveel kost de verpakking van je producten?
- Wat zijn de verzendkosten naar jouw klanten toe en wie betaalt die?
- Wat zijn de kosten van opslag van je voorraad?
- Voor welke prijs kun je de producten verkopen?
Met bovenstaande gegevens kun je al uitrekenen wat het je kost om bijvoorbeeld 1 product te verkopen en wat het je oplevert. Het verschil hiertussen heet je ‘bruto marge’. Van die marge moet je andere kosten en belasting betalen. Wat er daarna overblijft is netto winst.
Naast de directe verkoopkosten die ik hierboven noem, moet je ook rekening houden met andere kosten zoals:
- Website laten bouwen en onderhouden
- Fotografie en fotoshoots
- Marketing & SEO Schrijven
- Lidmaatschap van de (verplichte) branchevereniging
- Verzekeringen voor jezelf, kantoor en voorraad
- Telefonie
- Computers en printers (hardware)
- Software
- Kantoorbenodigdheden
Bovenstaande kosten zijn niet direct gerelateerd aan de verkoop van je goederen. Maar je moet ze wel betalen van het geld dat jij verdient. Als je van al deze kosten een inschatting maakt, kun je uitrekenen hoeveel bestellingen je moet verwerken, voordat je toekomt aan winst. Het is niet heel romantisch, maar wel realistisch om dit van tevoren goed door te rekenen. En de meeste mensen met een leuk idee voor een webwinkel haken op dit moment af. Wil jij nog steeds een online babywinkel beginnen?
4. De kosten van voorraad en alternatieven voor jouw winkel
De kosten die je moet maken in je bedrijf als je een online babywinkel wilt beginnen, hangen vooral af van de grootte van je voorraad. Voorraad is het duurst van alle kosten, die ik hierboven noemde. Je zou er dus voor kunnen kiezen om je voorraad klein te houden. Zo kun je je bijvoorbeeld specialiseren in één of slechts enkele producten. Met een dropshipping en affiliate webshop heb je helemaal geen voorraad. Lees hieronder de voor- en nadelen.
LEES OOK: Horecazaak starten? Zo begin je goed!
EN Uitdagingen van ondernemen in de online media
Dropshipping: een winkel zonder voorraad
Er zijn nog twee mogelijkheden die je in overweging kunt nemen. Heb je wel eens van dropshipping gehoord? Je hebt dan een online winkel zonder voorraad. Je verwerkt de bestellingen van je klanten en zet die gelijk door naar een andere partij, die de producten wel op voorraad heeft en ook de verpakking en verzending verzorgt. Jij ontvangt dan een percentage van de verkopen die jij doet. Dat geeft je minder inkomsten per verkocht product, maar je hebt ook veel minder kosten. En je loopt dus veel minder risico.
De voor- en nadelen van een affiliate webshop
Stel, je bent goed in marketing en je weet een mooie doelgroep te bereiken online. Dan kun je een affiliate webshop overwegen. Het voordeel is, dat je een webshop kunt maken met een heel groot assortiment aan producten. Als je dit omlijst met leuke verhalen, trends en stylingtips, kun je er ook best goed aan verdienen. Als een klant iets wil bestellen, komen ze terecht op de webwinkel die de spullen wel op voorraad heeft. Alle verkopen die eruit voortkomen geven jou recht op een vergoeding. Meestal is dit tussen de 3 en 7% van het aankoop bedrag.
Het grote voordeel is dat je in een paar muisklikken je webwinkel vol kunt zetten. Je hoeft ook geen ingewikkelde afspraken te maken met leveranciers. Bij affiliate programma’s van Awin, Trade Tracker of Daisycon kun je gratis aanmelden. Je hebt geen inkoopkosten.
Het nadeel van een affiliate webshop is dat jouw verkopen door een andere winkel verstuurd worden. Jouw naam komt er zelfs niet meer aan te pas als de producten eenmaal bij de klant komen. Je bouwt dus niet een klantenbestand op. Maar je kunt wel terugkerende bezoekers krijgen als je waardevolle informatie levert over de producten die je ‘promoot’. Je moet wel echt veel bezoekers en kopers hebben om echt rond te kunnen komen van een affiliate webshop, omdat het percentage dat jij verdient laag is. Maar vergeet niet dat je kosten ook laag zijn. Ga hier ook eens mee rekenen!
5. Marketing: je webshop promoten online
Als je webshop klaar is, wil je natuurlijk dat er klanten naar je winkel komen. Klanten die ook daadwerkelijk iets gaan kopen. Hiervoor moet je een marketingplan maken. Omdat je online werkt, zal het aankomen op online marketing. Je kunt je webshop op verschillende manieren promoten. Maak een mix van deze mogelijkheden:
1. Social media presentatie
Via social media zoals Instagram en Facebook kun je de producten in je webshop op een aantrekkelijke manier laten zien aan je volgers. Wees op social media vooral sociaal en reageer ook op anderen. Dat maakt je populair. Maak leuke foto’s en filmpjes, waarin de producten mooi uitkomen. Laat ook zien hoe de kleding staat op een echte baby bijvoorbeeld.
2. Online adverteren
Er zijn verschillende websites die een overzicht geven van de leukste webshops. Zorg dat je daarbij komt. Zo kun je op mamashopt.nl adverteren. Dat is één van mijn eigen online magazines. Speciaal voor moeders die van shoppen houden. Je bereikt dan 20.000 moeders per maand en je promotie wordt meegenomen in socials en nieuwsbrief. Bovendien ontvang je een do-follow link naar jouw website. Dus je werkt aan je linkbuilding en SEO vindbaarheid in de zoekmachines. Een leuke, voordelige manier om in the picture te komen! Je kunt je hier aanmelden voor MamaShopt.
3. PR voor gratis publiciteit
Als je een nieuwe webshop hebt, is dat groot nieuws. Het is belangrijk om daarover een persbericht te sturen naar de bladen, influencers en bloggers. Probeer in een bericht niet alles te vertellen, maar licht een paar producten uit en vertel iets over jezelf. Ik doe al jaren PR voor ondernemers. Ik (her)schrijf jouw persbericht en stuur het naar mijn perscontacten. Dat zijn er honderden in offline en online media gericht op vrouwen en moeders. Laat het me weten als ik je kan helpen!
4. Content Marketing & SEO
De meest duurzame manier om je webshop te promoten is door SEO Content Marketing toe te passen. Dat betekent dat de teksten op jouw website zodanig geschreven zijn, dat je vindbaar wordt in Google. Op social media moet je tegenwoordig betalen om je eigen volgers goed te bereiken. Online adverteren kost ook geld, maar levert je wel mensen op, die jou nog niet kennen. Als je zorgt dat je in Google gevonden wordt, heb je daar jarenlang plezier van. En het is nog gratis ook. Je moet wel investeren in de kennis hoe je dat moet aanpakken. En je moet regelmatig een SEO tekst maken. Ik kan je daarbij helpen:
Online programma SEO schrijven en Content Marketing
Ik maakte een online programma waarin je in 5 lessen leert hoe je SEO teksten maakt en hoe je content marketing toepast op je website. Als je dit weet en toepast, garandeer ik je vindbaarheid in Google. Het is niet moeilijk, het zijn wel veel dingen waar je rekening mee moet houden. En ik zette dat heel overzichtelijk en eenvoudig voor je op een rijtje. Wil je dat? Koop dan hier mijn online programma over SEO. Je kunt mij persoonlijk vragen stellen en ik kijk mee met je eerste tekst.
Conclusie
Een eigen zaak vreet energie, en daarin verschilt een on-line winkel niet van een stenen of een affiliate webshop. Een online babywinkel beginnen als je thuis zit met je baby? Het kan zeker! Maar denk er niet al te makkelijk over.
(dit artikel verscheen eerder al in korte versie in 2013. Sinds november 2020 breid ik deze regelmatig uit met nieuwe tips.)
Over mij
Mijn naam is Vivienne Westerhoud, online ondernemer sinds 2001 en onder andere eigenaar van Haar eigen Zaak! Ik ben benieuwd of ik je ontmoedigd heb, of dat je toch graag door wil zetten. En laat me weten of je mijn tips goed hebt kunnen gebruiken? Vragen over het ondernemerschap kun je mij altijd stellen! Ik ben al 20 jaar online ondernemer en deel graag mijn kennis met jou!
Heel herkenbaar bovenstaand stukje, maar dit geldt niet alleen voor webwinkel. Ik run nu sinds 4 jaar een stenen winkel in 2e hands baby, kinder en dameskleding, speelgoed en meubeltjes. Hoe vaak staan er mensen bij mij in de winkel, die roepen, leuk dat wil ik ook. Hoe veel emails heb ik al ontvangen van mensen die info wilde over het opstarten van een 2e hands winkel? Hoeveel telefoontjes heb ik gehad van mensen die riepen dat wat u heeft dat wil ik ook! Leuk? Ja het is harstikke leuk, maar ook keihard werken! Een stenen winkel MOET open, ook als je ziek bent. Je klant verwacht dat je elke dag open bent. Heeft u geen koopavond of koopzondag? Nee mevrouw zondag is de enige dag met mijn gezin…………..Ik doe het met veel plezier, werk hard, maar alleen leuk is niet genoeg het moet echt een passie zijn als je dit gaat beginnen………..voor mij is het na 20 jaar Rabobank, nog steeds de droom die is uitgekomen…..en ik doe het met heel veel passie. En als je iets echt wilt, dan lukt het je en zijn al die uren keihard werken het dik waard. Succes iedereen met opstarten (web) winkel. gr An
Dit verhaal van An beschrijft goed het verschil tussen droom en werkelijkheid. Het is een droom om de vrijheid van het ondernemen te omarmen. En tegelijk is het heel hard werken. Of je nu een fysieke winkel start, een webshop of een blog, waar je je geld mee wilt verdienen. Het moet inderdaad echt een passie zijn. En dan lukt het je! Ook al zijn er nog zoveel obstakels. Als je het echt graag wilt, wordt het een succes!
Beste, heeft u een aantal tips om groothandelaars op een professioneel manier te benaderen?
Het artikel is sinds jouw reactie flink geüpdate. Ik heb daar ook tips aan toegevoegd over groothandelaren. Als je een plan hebt en een naam voor je webshop, kun je merken uitzoeken die je wilt verkopen. Je benadert de importeur of het agentschap of een groothandel om die merken aangeleverd te krijgen. Dat zal misschien niet voor alle merken lukken, omdat deze zelf ook bepaalde criteria hanteren. Maar een nette email of een telefoontje is genoeg om het gesprek op te starten.