In winkelcentra zie je steeds meer lege panden. Mensen kiezen er namelijk steeds vaker voor om producten in een webshop te bestellen. De maatregelen tegen Corona hielpen daar natuurlijk ook niet bij. Toch is het nog steeds mogelijk om als retailer een succesvolle fysieke winkel te runnen. Meer klanten naar je winkel lokken via internet is een van de strategieën die goed werkt.
Zorg dat je online te vinden bent
Het is voor ieder bedrijf belangrijk om online vindbaar te zijn. Ook als je geen plannen hebt om een webshop te beginnen. Je kunt niet zonder een website. Op deze website kunnen potentiële klanten meer informatie vinden over jouw winkel en de merken die je verkoopt. Je kunt hier ook je contactgegevens vermelden, zodat mensen bij je terechtkunnen met vragen. Heb je nog geen bedrijfswebsite? Je kunt bijvoorbeeld bij Best4u voordelig een website laten maken.
Maak een Google Mijn Bedrijf Pagina aan
Het is ook aan te raden om een Google Mijn Bedrijf-account aan te maken. Je wordt dan in lokale zoekopdrachten getoond bovenaan in Google. Hier plaats je relevante informatie voor bezoekers, zoals je openingstijden, contactgegevens en eventueel foto’s van je collectie. Klanten kunnen hier ook jouw bedrijf beoordelen. Wanneer je veel positieve beoordelingen krijgt, zal dit ervoor zorgen dat je meer klanten naar je winkel lokt.
Gebruik sociale media om producten te promoten
Het lijkt logisch, maar lang niet alle winkeliers doen het. Facebook en Instagram inzetten voor de promotie van nieuwe collecties. Elke dag een product kiezen en er een leuk verhaal bij plaatsen op Instagram. Of in een filmpje de winkel laten zien. Een mini-modeshow van de nieuwe collectie vastleggen. Het is allemaal heel makkelijk te doen. En nog leuk ook. Kijk hoe Nieuw Mos Warenhuis, een relatief jonge winkel in Amersfoort dat doet op Instagram. Zo gaat jouw collectie door jouw tips echt leven bij een groter publiek. Ook Pinterest is geschikt trouwens. Kijk bijvoorbeeld eens hoe Dille & Kamille dat doet. Dat is een heel mooi voorbeeld, waardoor je zin krijgt naar die winkel toe te gaan.
Extra service en leuke workshops
Als fysieke winkel heb je een groot voordeel, omdat je een beleving neer kunt zetten. Veel meer dan online, kun je klanten een goed gevoel geven, waardoor ze extra blij naar huis gaan. Dat kan een goed advies zijn, of vriendelijke service. Je kunt ook verder gaan dan dat en bijvoorbeeld eens een workshop styling organiseren als je kleding verkoopt. Of iets met kleuren combineren met de vier kleurtypes. Want niet alle kleuren staan iedereen even goed. Een boekwinkel kan bijvoorbeeld een schrijver uitnodigen om boeken te signeren. En heb je een hobbywinkel? Dan zijn er creatieve workshops genoeg te verzinnen!
Welke van deze tips voer jij al uit? Laat het ons weten en stuur je voorbeeld in met een linkje onderaan dit bericht.