Opruimen op kantoor? Het nieuwe jaar is daar een uitstekend moment voor. Lekker opgeruimd starten met nieuwe plannen en projecten. Dat geeft ruimte en rust. Maar hoe begin je en waar laat je spullen die teveel ruimte innemen? Opruimen heeft veel voordelen. Maar het is niet altijd makkelijk.
Opruimen op kantoor? Dit is waarom!
Natuurlijk zijn er mensen die nooit hoeven opruimen, omdat ze altijd alles netjes houden. Dat is benijdenswaardig. Maar veel van ons komen zo nu en dan om van de spullen. Ik kan het voelen als er teveel rommel is. Als ik het overzicht kwijtraak, geeft dat onrust. Je kunt niet alles gelijk vinden. Maar ook het aanzicht van alle spullen maakt je onrustig. Stel je voor dat je op een leeg bureau met alleen je laptop zou kunnen werken. Wat een rust en ruimte in je hoofd geeft dat! Ook scheelt het veel tijd als het kantoor schoongemaakt moet worden. Spullen vangen nu eenmaal veel stof. Dus als alles mooi opgeborgen is, scheelt dat echt!
Voordelen van opruimen op kantoor
De voordelen van opruimen op kantoor zijn duidelijk. Je kunt beter overzicht houden op je werk. Wat is nu belangrijk? Zet dat in zicht. De rest zal alleen maar afleiden. Een rustig en opgeruimd kantoor is goed voor de productiviteit. Minder afleiding en een goede energie om lekker aan de slag te gaan. Met de juiste prioriteiten. Ook is een opgeruimd kantoor makkelijker schoon te houden. En wat als je klanten ontvangt op kantoor? Dan wil je toch ook de indruk geven dat je alles onder controle hebt? Met je ogen op de bal. Want klanten moeten wel de ruimte voelen om jou dat volgende project te gunnen.
Opruimen hoe doe je dat?
Hoe begin je met opruimen? Heb je veel papier? Maak dan de slag naar digitaal werken. Niet iedereen vindt het fijn om alles digitaal te doen. We houden van papier. Maar ordening brengen is dan wel belangrijk. Maak bakjes voor post in en uit, actie en projecten. Mappen met spullen die bij elkaar horen. Geef elk project een kleur en een eigen map, zodat je gelijk ziet wat welk project is. Werk alle stapeltjes losse papier door en breng er structuur in. Dit geldt natuurlijk ook voor de mappen op je computer. Daar kan het net zo goed een rommel worden. Opruimen gaat vaak niet in één dag. Zet elke dag een paar stappen om je kantoor op te ruimen. En leer jezelf de gewoonte aan om telkens gelijk je spullen te ordenen.
Teveel spullen op kantoor?
Soms heb je gewoon teveel spullen. Dan kun je ervoor kiezen een opslagruimte te huren. Maar doe dat alleen als je zeker weet dat je die spullen op een later moment weer nodig zult hebben. Misschien wil je voorraad voor je winkel opslaan. Dat is zinnig. Maar spullen waarvan je weet dat je ze nooit meer gaat gebruiken, moet je eigenlijk gewoon weg doen. Naar de kringloop bijvoorbeeld. Een opslagruimte huren hoeft niet duur te zijn. Een opslagbox huren in Amsterdam kan al vanaf 55 euro. Als je de spullen die je dagelijks nodig hebt niet kwijt kunt op kantoor, wordt het een ander verhaal. Dan kun je beter op zoek naar een groter kantoor.
LEES OOK: 50 beste opruimtips voor je thuiswerkplek
EN Loslaten hoort bij ondernemen (Column)
Te klein kantoor met meerdere mensen?
Heb je meerdere mensen op je kantoor werken? En is de ruimte beperkt? Maak dan goede afspraken over hoeveel ruimte iedereen in mag nemen. Als iedereen een handje meehelpt om het kantoor opgeruimd te houden, scheelt dat veel werk. Maak ook afspraken over plekken of tijden waarop je met elkaar praat of telefoontjes doet. Zo stoor je elkaar zo min mogelijk. Is de ruimte echt te klein geworden? Ga dan op zoek naar een groter kantoor of maak flexibele werkplekken, waar je om beurten gebruik van maakt. Thuiswerken is immers de norm voor het grootste deel van het jaar.