Door slimmer werken kan de productiviteit wel 10 tot 20% omhoog! Geen ingewikkelde analyses, geen nieuwe strategieën. Dat is allemaal niet nodig om de productiviteit te verhogen. Het enige dat we moeten doen is slimmer werken. Makkelijk dus. Waarom doen we het dan niet?
‘Wijze mensen hebben geen advies nodig; dwazen willen er geen’. Een citaat van Benjamin Franklin, een Amerikaans staatsman en fysicus (1706-1790).
Mensen veranderen niet graag
We weten allemaal dat adviezen vaak slecht worden opgevolgd. Het blijkt dat mensen slecht in staat zijn om te veranderen. Zelfs als de gezondheid van mensen op het spel staat, worden adviezen aan de laars gelapt. Het niet opvolgen van adviezen van artsen en het niet veranderen van leefgewoonten kost ons jaarlijks miljoenen. Maar ja, het is de menselijke aard.
Tips om slimmer te werken
Ook al volg jij misschien niet al deze tips op. Ik deel ze toch. Zelf gebruik ik ze als reminder, want zelfs mijn eigen tips vind ik vaak knap lastig om op te volgen en vol te houden. Maar al doen we er voor nu maar eentje, dan zal er al zeker iets veranderen. En van daaruit bouw je verder.
1. Actiepunt: hoog op de agenda
Slimmer werken gaat niet vanzelf. Het vergt een andere levenswijze. Die andere levenswijze moet worden aangeleerd. En dat vergt veel discipline. Zorg daarom dat het Slimmer Werken als actiepunt bovenaan elke vergadering staat en ook blijft staan.
2. Doelgericht: doe alleen wat bijdraagt aan je doelen
Dit lijkt een open deur, maar is het helaas niet. Ga bij alle werkzaamheden na of die bijdragen aan de realisatie van de doelstellingen van je afdeling, van je bedrijf. Als dat niet het geval is, stop er dan mee.
3. Neem beslissingen, hak knopen door
Dingen veranderen, zaken anders uitvoeren, routines veranderen: dat zijn allemaal dingen die een beslissing vragen. Uitstel van beslissingen kost tijd en geld. Dus hak sneller knopen door als je je doelen wilt bereiken.
4. Belangrijk: werk alleen aan kerntaken
Werk aan taken die bijdragen aan de doelstelling van het bedrijf, dit zijn de belangrijke taken (kerntaken). Stop met taken die niet belangrijk zijn.
5. Plannen helpt je slimmer werken
Plan aan het eind van de dag en week de werkzaamheden voor de volgende dag en week. Plan voldoende tijd voor de kerntaken. Houd je ook aan de planning. Plan daarnaast tijd in om op te ruimen en overzicht aan te brengen. En plan tijd in voor pauze. Praat erover er zorg dat medewerkers op de hoogte zijn van de planning.
6. Praten zodat alle neuzen dezelfde kant op staan
Praat over slimmer werken en wat je doelstellingen zijn en ga na of medewerkers aan dezelfde doelstellingen werken. Bespreek met elkaar wat belangrijke zaken zijn en of daar voldoende tijd aan wordt besteed. Neem met elkaar beslissingen om te stoppen met werkzaamheden die geen toegevoegde waarde hebben.
7. Werkplek optimaliseren
De werkplek is een belangrijke basis om productiviteit te verhogen. Zorg dat teams bij elkaar zitten. Maar afscheidingen voor meer privacy en tegen geluidsoverlast. En zorg voor een ergonomische werkplek. Ook als mensen veel thuiswerken.
8. Concentreren: laat je niet afleiden
Laat je niet afleiden door telefoon, mails, collega’s, onbelangrijke zaken als je aan het werk bent. Gebruik de geplande tijd goed. Liever een half uur geconcentreerd werken, dan een uur werken en je af laten leiden door van alles en nog wat. Schakel de telefoon door, zet het antwoordapparaat erop, hang een bordje op de deur dat je aan het werk bent aan je kerntaken. Slimmer werken gaat je veel opleveren. Dat is zeker.