Van alle zzp-ers die ik in de afgelopen 20 jaar als ondernemer tegen ben gekomen, zijn er niet zo heel veel die overgaan tot het aannemen van personeel. Zodra je personeel aanneemt, veranderen jouw werkzaamheden totaal. Dus als je passie voor je vak hebt, zal je dat niet zo snel doen. Maar als je groeien wilt en waarde op wilt bouwen in je bedrijf, ontkom je er bijna niet aan. Als je van ZZP naar werkgever doorgroeit, komen er andere taken op je bordje. Je wordt manager, houdt je bezig met loonadministratie, werving en de veiligheid van je personeel. We geven je graag wat tips en links naar meer informatie.
Van ZZP naar werkgever: Werven van personeel
Als je besluit personeel in dienst te nemen, omdat je van ZZP naar werkgever wilt doorgroeien, is het handig van tevoren goed op een rijtje te hebben welke taken je erbij krijgt. Daarbij is het goed om na te gaan of je budget hebt om ook voor de randvoorwaarden mensen in te huren. Zo kun je een groot deel van het extra werk uitbesteden. Denk aan het werven van personeel. Natuurlijk wil je zelf een gesprek hebben met een kandidaat, maar de werving van personeel is een vak apart.
Loonadministratie uitbesteden
Denk ook aan het uitbesteden van de loonadministratie. Dat is een hele klus. Het is daarom niet handig dat allemaal zelf te gaan doen. Je had het immers al te druk, anders zou je geen mensen aan willen nemen. En regel verzekeringen voor als er iemand ziek wordt. Reken uit hoeveel risico je loopt als er dingen mis zouden gaan.
Werken met freelancers of payroll bedrijf
Als je minder risico wilt lopen, kan je er ook voor kiezen te werken met een payroll bedrijf. Zo’n bedrijf neemt officieel het personeel in dienst en jij betaalt per gewerkt uur. Of je kunt freelancers inhuren. Je betaalt in beide gevallen meer kosten per uur. Maar alle risico’s en extra werkzaamheden worden je uit handen genomen. Je betaalt dan ook alleen voor gewerkte uren. Bij tijdelijke pieken in arbeid is het dus een goede oplossing in plaats van vast personeel.
Veiligheid voor je personeel
Als werkgever ben je verantwoordelijk voor de veiligheid van je personeel. Dat geldt natuurlijk alleen binnen werktijd. Maar het is een belangrijk aspect van werkgeverschap, waar je veel aandacht aan zal moeten geven. Goede arbeidsomstandigheden creëren voor je personeel houdt niet op bij het neerzetten van een ergonomische bureaustoel of het bieden van een gezonde lunch. Als je bijvoorbeeld een gezellig dakterras inricht voor je personeel, denk dan altijd ook aan de risico’s. Is het dak veilig bereikbaar voor iedereen? Kan er niemand afvallen in het slechtste geval? Breng dakrandbeveiliging aan om ongevallen voor te zijn. En zo zijn er nog veel meer risico’s, die je van tevoren in kaart moet brengen.
Informatie over arbeidsomstandigheden
Veilige arbeidsomstandigheden zijn natuurlijk ook belangrijk als je een fabriek of werkplaats hebt. Dat ligt meer voor de hand, omdat jouw personeel dan met machines werkt. Wat voor bedrijf je ook hebt, je moet één of meerdere bedrijfshulpverleners (BHV) aanstellen binnen jouw bedrijf. Dat is verplicht sinds enkele jaren. Lees hier alles over BHV waar je als werkgever rekening mee moet houden. Welke voorschriften van toepassing zijn, hangt af van de aard van de onderneming en de branche waarin je werkzaam bent. Neem daarover altijd even contact op met jouw brancheorganisatie of de Arbeidsinspectie. Zo kom je nooit voor vervelende verrassingen te staan. Lees hier meer over arbeidsomstandigheden.
Goede tips! Ik werk als ZZP’er en heb er over nagedacht om ook over te stappen naar werkgever. Ik heb het uiteindelijk niet gedaan, omdat ik de voordelen van een ZZP’er zwaarder vind wegen dan die van een werkgever.
Groet,
Felix