Visitekaartjes, gebruiken we die nog? Ja!

visitekaartjes-gebruiken

Visitekaartjes, gebruiken we die nog? De tijd dat we visitekaartjes in een kaartenbak bewaarden om de gegevens van ons netwerk te verzamelen, is al lang voorbij. Behalve onze mobiele telefoon, Outlook of CRM pakket, kunnen we via social media zoals LinkedIn veel eenvoudiger onze contacten bij elkaar houden. Iedereen laat dan ook nog automatisch weten als er wijzigingen zijn in activiteiten of andere gegevens. Daar kan zo’n fysieke kaartenbak niet aan tippen.

Maar waar gebruiken we nog wel visitekaartjes voor? Als ondernemer kun je nog steeds niet zonder. Visitekaartjes –je zou kunnen zeggen ‘2.0’- hebben zichzelf opnieuw uitgevonden. Ze worden nu voor meerdere doeleinden gebruikt. Zorg dat je ze weer klaar hebt liggen voor als de beperkingen in verband met Corona worden opgeheven dit jaar!

Hoe ziet je visitekaartje eruit?

Veel ondernemers denken dat ze na het bezoek aan de KvK gelijk door kunnen naar de drukker om een visitekaartje te laten drukken. Maar er gaat een heel proces aan vooraf. Zelfs voordat je jouw bedrijfsnaam en logo ontwerpt is het belangrijk om eerst goed voor ogen te hebben welk merk jij neer gaat zetten. Dus nog voordat je naar de Kamer van Koophandel gaat om je in te schrijven als ondernemer. Je hebt een idee over een dienst of product. Dat is al heel mooi! Nu ga je kijken welke beleving daarbij hoort, welk probleem jij op gaat lossen voor je klanten. Welke waarden zijn voor jou belangrijk? Vertaal dat in de merkwaarden, die jij met je publiek wilt delen. Wat maakt jou uniek? Kies daarna pas de naam van jouw merk/bedrijf en laat een logo ontwerpen. Daarmee kun je vervolgens visitekaartjes gaan laten drukken.

Visitekaartjes voor offline beurzen

Als je op een beurs staat geef je gemakkelijk op een visitekaartje je gegevens aan potentiële klanten mee. En je vraagt aan hen als het goed is ook contactgegevens. Zo kun je bij thuiskomst het contact digitaal voortzetten. Linken via social media. Of een e-mail sturen met extra informatie. Het visitekaartje gaat daarna de prullenbak in, maar heeft toch z’n functie gehad.

Uitwisseling op fysieke netwerkbijeenkomsten

Hetzelfde geldt voor het uitwisselen van visitekaartjes op netwerkbijeenkomsten. Slechts een reminder om bij thuiskomst een website op te kunnen zoeken. Je website gebruik je nu veel meer als het visitekaartje van vroeger. Met veel meer informatie dan je ooit op zo’n klein kaartje kwijt kon. Natuurlijk kun je ook ter plekke elkaar toevoegen op LinkedIn. Sommige mensen zullen weerstand hebben tegen teveel papier en gaan echt liever voor digitaal. Maar in de praktijk is het echt heel handig en snel om elkaar een kaartje te overhandigen.


LEES OOK: Welke drukker kies jij voor je drukwerk?
EN De 10 P’s van marketing voor dienstverleners


Ondernemers gebruiken een visitekaartje nu anders

visitekaartjes

Het formaat van een visitekaartje leent zich voor meerdere doelen. Ik geef een paar voorbeelden.

Afspraken kaart voor jouw salon of studio

Beautysalon of zonnebank studio Heb je een beautysalon of zonnebank studio en verkoop je abonnementen? Gebruik dan een kaartje met al jouw gegevens en openingstijden ook als strippenkaart of afsprakenkaart. Zo hebben jouw klanten alle gegevens handig bij elkaar op een kaartjes dat in de portemonnee past. Het is dan een soort waardepapiertje geworden. Houd ook in je klanten systeem alle gegevens goed bij, zodat je altijd je klant kunt blijven helpen. Ook als het kaartje zoek is geraakt.

Winkeliers met een spaarprogramma

Winkeliers met een spaarprogramma op de visitekaartjes Heb je een winkel met een spaarprogramma? Druk dan een stempelkaartje op een visitekaartje. Het is makkelijk te bewaren in een portemonnee en je klanten worden telkens aan je winkel herinnerd. Om te shoppen en te sparen. Het biedt je echt een meerwaarde en is een goede manier van marketing om je klanten te binden aan je winkel.

Klantenkaart voor je horecazaak

Horeca zaak met een spaarprogramma Ook horecazaken kunnen een spaarprogramma gebruiken. Na een bepaald aantal bezoeken een gratis gerecht weggeven is een leuke manier om je klanten aan je te binden. En eten voordeliger weggeven is voor de horeca sowieso een goede manier om mensen in de zaak te krijgen. Want vooral op de drankjes maak je de meeste winst.

Labels en prijskaartjes voor je kledingzaak

Unieke labels / prijskaartjes voor je kledingzaak Heb je een kledingzaak? Maak dan unieke prijskaartjes van je eigen winkel om de artikelen te prijzen. Dat ziet er leuk uit en geeft een persoonlijke touch aan je zaak en je producten. Om het kaartje goed te kunnen bevestigen aan de kleding kun je de drukker vragen om er een boorgat in te laten maken. Zo kun je met een simpel touwtje of lint je kaartje aan de kleding bevestigen.

QR code op visitekaartjes drukken

Naast je naam, adres en telefoonnummer kun je veel meer informatie op jouw visitekaartjes kwijt. Natuurlijk staat je logo erop, met je pay-off. Maar je kunt er ook een complete elevator pitch op zetten. Waarin je in zo min mogelijk woorden heel duidelijk opschrijft welke problemen jij op kunt lossen voor je klant. Of je zet er juist iets op om je klant te inspireren, waardoor je gelijk al iets weggeeft. Naast de tekst kun je ook een QR code op je visitekaartje laten drukken. Daarmee komen mensen gelijk op je website terecht. Daar kun je natuurlijk veel meer informatie delen met potentiële klanten of terugkerende klanten.

Conclusie: Ja, we gebruiken zeker nog visitekaartjes!

Als we alle mogelijkheden van visitekaartjes op een rijtje zien, kunnen we wel concluderen dat deze nog steeds heel nuttig zijn voor ondernemers. Behalve een simpel kaartje om weg te geven op een beurs, heeft het visitekaartje diverse andere functies gekregen in de loop der jaren. Van klantenkaart tot label. En ook de inhoud van het kaartje is veranderd. Extra informatie over jouw doelstellingen en de extensie die je biedt met een QR code, heeft het visitekaartje in de moderne tijd geslingerd. En juist daarom kan deze nog jaren mee.

Duurzaamheid en visitekaartjes

Wil jij duurzaam ondernemen? Dan wil je misschien juist helemaal geen papier meer gebruiken in je bedrijf. Kies dan voor digitale oplossingen, zoals een app voor je bedrijf. En ga je toch voor kaartjes? Kies dan voor gerecyclede materialen en duurzame inkt. Je betaalt dan misschien iets meer, maar als het past bij je bedrijf en merk, is dat zeker de moeite waard.

Zijn er andere manieren waarop jij je visitekaartje gebruikt? Of maak jij je labels en stempelkaarten anders? Laat het weten. Altijd leuk om te horen wat andere ondernemers doen!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.