17 mei 2005 – Bron: www.marketingonline.nl De gemiddelde Nederlandse vrouw is vrij traditioneel, vindt haar familie belangrijker dan werk, doet nog steeds het merendeel van de huishoudelijke taken, wil graag iets aan haar uiterlijk veranderen en vindt dat haar seksleven wel een oppepper kan gebruiken. Dat zijn wat uitkomsten van het onderzoek Vrouwen in Nederland van Sanoma en Trendbox. De belangrijkste uitkomsten samengevat: 1. Vrouwen in Nederland zijn vrij traditioneel. Ze omschrijven zichzelf als eerlijk, betrouwbaar en sociaal. Eigenschappen als onafhankelijk, ambitieus en vol zelfvertrouwen vinden zij aanmerkelijk minder op zichzelf van toepassing. 2. Ze kiezen voor familie en vrienden. Man, kinderen, familie en vrienden komen op de eerste plaats. Zonder vrije tijd en hobby’s kan de gemiddelde vrouw zich ook geen leven voorstellen. Werk vindt ze minder belangrijk. 3. Ze willen hun uiterlijk veranderen. De meeste vrouwen zouden zichzelf op sommige punten anders willen zien. Als geld geen rol zou spelen, zou tweederde van de vrouwen cosmetische chirurgie willen ondergaan. 4. Ze genieten van het leven. Ze houden van winkelen, lekker eten en kleding. Kleding heeft invloed op hoe zeker je je voelt, vindt een meerderheid. Toch lopen vrouwen niet achter elke nieuwe stroming in de mode aan. 5. Ze denken redelijk geëmancipeerd. Dénken, want de dagelijkse praktijk laat een iets ander beeld zien. De meeste huishoudelijke taken worden nog steeds door vrouwen gedaan. 6. Ze zijn niet erg met seks bezig. Seks staat niet zo hoog op de agenda van de meeste vrouwen. Toch zeggen veel vrouwen dat hun seksleven een nieuwe impuls kan gebruiken. 7. Ze zijn socialer dan mannen. Mannen richten zich vooral op hun werk en hun carrière. Ze dichten zich ook aanzienlijk meer zelfvertrouwen toe dan vrouwen. 8. Ze zijn in te delen in acht groepen. Op basis van de uitkomsten van het onderzoek zijn vrouwen in Nederland ingedeeld in acht mentaliteitsclusters: de kleinburgelijke ambitie, opgewekte shoppers, zelfbewuste carrièremakers, sociaal netwerkzoekers, bourgondische genieters, merkgerichte statuszoekers, zintuiglijke genieters en kalm huiselijk gelukkigen. |
Lees verder op: www.marketingonline.nl |