28 oktober 2008 – Bron: www.bizz.nl
De grote verkiezingsdag in de Verenigde Staten komt steeds dichterbij. En steeds meer lijkt het erop dat Barack Obama de nieuwe president zal worden. Hebben wij Nederlandse ondernemers daar iets aan? Ach, het verschil zal niet direct merkbaar zijn. Maar de man kan wel een lichtend voorbeeld voor MKB-ondernemers zijn, zo betoogt marketingconsultant Peter Desmyttere op Molblog.nl.
De campagne van Barack Obama laat namelijk zien hoe moderne marketing werkt. En moderne marketing is ook haalbaar voor MKB-ers. De drie bouwstenen van moderne marketing:
- zorg voor een duidelijke strategie en een helder verhaal. ‘Hoop’ en ‘verandering’ zijn in twee woorden de boodschap van Obama.
- blijf consequent in uw verhaal. Toen Hillary Clinton op een achterstand kwam, ging ze vaker haar emoties tonen. Dat werkte averechts. Obama bleef bij zijn verhaal en werd alleen maar sterker.
- benut de digitale media. Obama verzamelde vele kleine donaties met zijn website. Hij biedt filmpjes, blogs, wallpapers en ringtones. Hij zit op Linkedin en Facebook, maar ook op sociale netwerken voor homo’s en Latino’s. Obama-medewerkers gaan op blogs de dialoog aan met iedereen. Ze verzamelden 5 miljoen e-mailadressen (via opt-in, dus niet door adressenbestanden op te kopen). Ze benaderen de personen achter de mailadressen zo persoonlijk mogelijk. Per SMS versturen ze het laatste nieuws (zo maakte Obama per SMS de naam van zijn ‘running mate’ bekend).
Het zijn praktische aanwijzingen. Natuurlijk zal niet iedere ondernemer vijf miljoen e-mailadressen kunnen verzamelen. Maar met een zelf-verzameld adressenbestand kunt u een hele hoop. En aanwezig zijn op sociale netwerken kost niets (nou ja, wel tijd). Kortom: Obama for mkb-ondernemer! Of steekt u meer op van John McCain?
Lees meer op www.bizz.nl