Webwinkel keurmerk, waarom zou je daarvoor kiezen? Er zijn op dit moment al bijna 70.000 webwinkels in Nederland. Of je nu outdoor kleding verkoopt of Apple iPhone hoesjes, het belangrijkste wat je moet doen is klanten vinden en zorgen dat zij iets kopen in je webwinkel. Om klanten te vinden kun je adverteren en zorgen dat je goed gevonden wordt via Google. Om te zorgen dat de bezoekers van jouw webwinkel ook daadwerkelijk aankopen doen, zijn er verschillende dingen waar je op moet letten.
Om jouw bezoekers iets te verkopen, zullen ze jouw webwinkel moeten vertrouwen. Een van de manieren om daarvoor te zorgen is je aansluiten bij een webwinkel keurmerk. Er zijn in Nederland niet alleen heel veel webwinkels. Er zijn ook steeds meer keurmerken voor webwinkels. Hoe weet je nu welk keurmerk je moet kiezen als web winkelier? En heb je wel zo’n keurmerk nodig? Krijg je waar voor je geld? Veel web winkeliers kiezen voor een keurmerk, anderen ook weer niet. En toch zijn die laatsten soms ook succesvol. Wat heeft het voor zin? En wat zijn de kosten van een webwinkel keurmerk?
Waarom een webwinkel keurmerk?
Er is een belangrijke reden om je aan te sluiten bij een webwinkel keurmerk. Dat is omdat je betrouwbaarheid uit wilt stralen naar je bezoekers. Met het logo van een bekend webwinkel keurmerk op je site, kun je de consument een veilig gevoel geven. Dat kan de drempel tot het doen van aankopen verlagen. Maar welke keurmerken zijn bekend bij de consument? En verhogen alleen die bekende keurmerken het vertrouwen van jouw bezoekers? Of heb je ook baat bij een wat minder bekend keurmerk, die vaak wat goedkoper zijn om je bij aan te sluiten. Er zijn zoveel keurmerken, dat de consument ze zeker niet allemaal zal herkennen. Als je ervoor kiest, zoek dan eerst uit wat je er werkelijk aan hebt.
Webwinkel keurmerk kiezen
In Nederland kan iedereen een webwinkel keurmerk beginnen. Er zijn geen wetten of regels waaraan voldaan hoeft te worden. Elk keurmerk mag dus zijn eigen regels en toelatingseisen hanteren. Sommige keurmerken willen gewoon zoveel mogelijk leden hebben en nemen het niet zo nauw met kwaliteit. Je kunt je afvragen of het dan veel zin heeft om je aan te sluiten. Andere keurmerken nemen het wel serieus en onderwerpen elk potentieel lid aan een strenge keuring.
In de ideale situatie wordt een webwinkel periodiek aan een herkeuring onderworpen. Maar ook dat blijkt niet altijd te gebeuren. De consument is hiervan al helemaal niet op de hoogte. De prijzen van webwinkel keurmerken variëren van €59 tot 588 per jaar. Wat je daarvoor krijgt, loopt behoorlijk uiteen. Voordat je besluit voor een keurmerk te kiezen, zou je deze eens moeten bekijken. Het zijn de keurmerken met de meeste leden in Nederland. Bekijk ook welke winkels al aangesloten zijn en let daarbij op de kwaliteit.
Trusted Shops
Webshop Keurmerk
Thuiswinkel Waarborg
Qshops
Webwinkel Keur
Hiermee wek je ook het vertrouwen van je bezoekers
Als web winkelier kun je natuurlijk ook werken zonder keurmerk. De meeste web winkeliers doen dat. Het is dan goed om te weten dat er ook andere manieren zijn om het vertrouwen van je bezoekers te wekken. Ik noem er hier een paar.
- Het plaatsen van een iDEAL logo of een ‘veilig online betalen’ logo helpt om het vertrouwen van de consument te wekken. Herkenbare betalingsmethoden en diverse mogelijkheden in veilig online betalen, verlagen de drempel tot het doen van aankopen.
- Vermeld je telefoonnummer duidelijk op je webwinkel, zodat persoonlijk contact mogelijk is
- Vermeld volledige contactgegevens met adres en KvK- en BTW nummer.
- Maak een persoonlijke ‘over ons’ pagina, waar je jezelf voorstelt met eventueel een foto
- Vraag je bestaande klanten reviews en referenties te schrijven over jouw producten en de service die je biedt.
- Retourbeleid: geef je klanten de mogelijkheid gekochte artikelen terug te sturen als deze niet naar hun zin zijn. Communiceer duidelijk welke voorwaarden je hiervoor hanteert.
Wat zeggen andere web winkeliers?
Om te onderzoeken wat de beste keuze is, is het waardevol om andere ondernemers naar hun ervaring te vragen. Ging bijvoorbeeld hun verkoop omhoog na aansluiten bij het keurmerk? En wat is verder de service van een keurmerk waar zij waarde aan hechten? Bijvoorbeeld de bemiddeling bij klachten en geschillen, die de meeste keurmerken aanbieden. Ben jij web winkelier en koos jij voor een keurmerk? Of juist niet? Wil jij –eventueel anoniem- jouw ervaringen delen over het keurmerk waarvoor jij koos? Of heb jij een duidelijke reden waarom je er juist niet voor koos je aan te sluiten bij een webwinkel keurmerk? Laat het ons dan weten! Laat hieronder jouw reactie achter of stuur een email met jouw visie of ervaring naar info@haareigenzaak.nl.