10 november 2006 – Bron: Advertising Age, Express.be
Het mannenpak is uit onder jonge zakenvrouwen. Een diep decolleté vindt de hedendaagse zakenvrouw een acceptabel middel om aandacht te krijgen. Dat blijkt uit onderzoek van Synovate. Zeven van de tien ondervraagde vrouwen gaf aan dat een diep decolleté van pas komt in de dagelijkse omgang op het werk.
De acceptatie van het decolleté en ander bloot gaat gepaard met een nieuwe attitude van vrouwen: ‘I can flaunt it. It`s mine, and I can do with it as I please’.
Groeiend zelfvertrouwen
Wellicht is deze houding een reflectie van het groeiende zelfvertrouwen van vrouwen. Ze hoeven geen mannenpak te dragen om respect af te dwingen en hebben ook minder te maken met discriminatie op grond van hun sekse.
Inspiratie
Bovendien hebben alleen oudere mannen een probleem; zij worden afgeleid door vrouwelijk bloot, terwijl jongere zakenmannen eraan gewend zijn en het een non-issue vinden. Volgens fashion watchers ligt een aantal sociale trends ten grondslag aan de opmars van het decolleté. Steeds meer celebrities, oud en jong, tonen bloot en zijn daardoor een inspiratie voor andere vrouwen. Verder neemt het aantal door vrouwen geleide ondernemingen toe. Als deze executives ervoor kiezen meer bloot te laten zien volgen anderen ze na. Ten slotte maakt de groei van het aantal vrouwen met overgewicht het decolleté ook meer zichtbaar dan vroeger.
WoW! Thank you very much for that enlightening article