Succesvol verkopen, hoe doe je dat? Als ondernemer wil je jouw dienst of product verkopen. Wil jij jouw webshop promoten? Dan wil je vooral op internet gevonden worden. Als jij coach bent of als freelancer zakelijke diensten aanbiedt, dan zal je vaker ook live je verhaal willen vertellen. En hoe doe je dat? Loop jij alle netwerkbijeenkomsten af in de hoop een geschikte klant te vinden? Of bel je gewoon potentiële klanten op? Vertel jij aan iedereen die het horen wil, welke problemen jij voor je klanten oplost? Er zijn natuurlijk verschillende manieren om je dienst te verkopen. Ik vertel je graag mijn ervaringen en geef je tips voor succesvol verkopen, die je kunnen helpen jouw eigen manier daarin te vinden.
Neem jezelf mee in een verkoop gesprek
Voor mij is succesvol verkopen een proces, waarin ik vooral mezelf meeneem. Vroeger wilde ik graag alles aan iedereen kunnen verkopen. Er zat een stukje krampachtigheid in, omdat het ‘scoren’ op zich te belangrijk was. Later leerde ik de uitkomst meer los te laten en echt vanuit een prettig contact tot een samenwerking te komen. Door echt contact te maken, kun je er achter komen wat een klant nodig heeft. Vroeger was ik wel eens onder de indruk van een klant. Sterke persoonlijkheden, die met een ‘ja’ of ‘nee’ een belangrijke stempel konden drukken op mijn jaaromzet. Tot ik ontdekte dat ik meer succes had als ik vooral mezelf kon blijven in een gesprek. In plaats van te trekken aan een deal, vloeit verkoop dan natuurlijker voort uit de dialoog die je hebt met je klant. Is het niet direct, dan wel op een later tijdstip.
Lees ook mijn artikelen in de rubriek ‘Succesvol verkopen’ over klanten vinden en binden!
Tips voor succesvol verkopen
Succesvol verkopen is van veel factoren afhankelijk. Natuurlijk is het goed om je te verdiepen in de technieken die ten grondslag liggen aan een succesvol verkoopgesprek: hoe je erachter komt wat een klant nodig heeft, hoe je met tegenwerpingen omgaat, en nog zoveel meer. De tips die ik hieronder voor je opschreef, zijn meer van persoonlijke aard. Hoe stel jij je op als mens, hoe maak je contact en wat zijn je potentiële klanten?
1. Persoonlijk contact met de klant
Persoonlijk contact met de klant is het belangrijkste instrument voor succesvol verkopen. Intuïtief begrijpen we dat allemaal. Mensen kopen immers liever van iemand die ze vertrouwen, iemand die ze geloofwaardig vinden, die op dezelfde golflengte zit en waarmee je ook als ‘gewoon mens’ goed kunnen opschieten. Natuurlijk is het ook belangrijk dat je de klant helder en duidelijk kunt vertellen wat je te bieden hebt en welke voordelen een samenwerking met jou kan hebben. Zet deze dingen goed op een rijtje voor jezelf. De ruimte om het te vertellen opent zich vanzelf als je eenmaal echt contact hebt gemaakt. Heb daar vertrouwen in.
2. Zie wat jij te bieden hebt
Als je een verkoopgesprek gaat voeren heb je vaak het idee dat je iets van de ander gedaan wilt krijgen. Zij jou iets moeten gunnen. Je hebt het gevoel dat de ander kritisch naar je zal kijken en dat kan je onzeker maken. Het is slechts een deel van de waarheid. Als je opziet tegen een gesprek, laat dan voordat je naar binnen stapt jouw verlangen naar de uitkomst los. Bedenk vooral dat je zelf iets te bieden hebt. Je het gesprek gaat voeren omdat je graag een probleem voor deze persoon op wilt lossen. Zo vraag je niet alleen om een gunst, maar heb je ook iets te bieden aan de ander. Dat geeft een gelijkwaardiger sfeer in het gesprek.
3. Wees open, positief en overtuigd van jezelf
Soms komt een verkoopgesprek op een punt dat de klant vraagt naar jouw concurrenten. Waarom ben jij beter? Welke kwaliteit bied jij? Je kunt dit soms voorkomen door al duidelijk te zijn over wat jij wel te bieden hebt en ook wat je niet kunt bieden. Wat er ook gebeurt, kraak nooit je concurrenten af! Spreek vanuit de voordelen van je eigen aanbod en ga uit van je eigen kracht. Succesvol verkopen gaat over jou!
4. Cold Calling
Het opbellen van een klant die je nooit eerder sprak is waarschijnlijk voor de meeste mensen het moeilijkst. Cold calling, zoals we dat noemen, lijkt een vak apart. Succesvol verkopen aan de telefoon, lijkt lastiger dan het is. Omdat het bij verkopen belangrijk is om goed contact te maken met je klant, zul je je bij deze ‘koude aquisitie’ in enkele seconden moeten inleven in de ander. Jouw eerste zin, de toon, de intentie, ze zijn van essentieel belang voor een goede afloop van het gesprek.
Het begint al met goed luisteren hoe iemand de telefoon opneemt. Je kunt dan horen of je gelegen belt. Als dat niet zo is, duw dan niet jouw verhaal door de telefoon, maar spreek een tijdstip af om terug te bellen. Je hebt dan een bel afspraak en de klant voelt zich al begrepen door jou, omdat je in enkele seconden hoorde dat het even niet schikte toen je de eerste keer belde.
Bedenk van tevoren wat je wilt vertellen en vooral wat je wilt vragen aan deze potentiële nieuwe klant. Maar houdt je niet te strak aan een belscript. Dat klinkt onnatuurlijk en weerhoudt je ervan om werkelijk contact te maken met je gesprekspartner. Vertel duidelijk welke problemen jij op kunt lossen voor je klanten, maar zorg er vooral voor dat het een prettig gesprek wordt. Deze persoon zal jouw naam dan beter onthouden, ook als er op dit moment geen interesse is. Dat kan in de toekomst altijd nog veranderen.
5. Verkoop altijd en overal
Veel opdrachten die ik de laatste jaren kreeg, kwamen uit mijn netwerk. Als koude acquisitie lastig voor je is, ontwikkel dan de gewoonte om je netwerk goed in te zetten. Ik kreeg opdrachten via netwerkbijeenkomsten, vrienden, vrienden van vrienden en zelfs via moeders op het schoolplein, die thuis en aan hun collega’s vertelden wat ik deed. Het enige wat je altijd moet doen, is praten over wat je doet, waar jij goed in bent en welke problemen jij voor je klanten oplost. Als daar ruimte voor is, illustreer dat dan met een aansprekend voorbeeld. Hoe hielp jij je laatste klant? Vertel een succesverhaal en laat ook zien dat je plezier hebt in je werk. Praat dus niet alleen over je product of dienst, spreek over resultaten en neem jezelf mee. Laat je passie zien en het zal iedereen aanspreken!
Wil je meer tips over succesvol verkopen, PR, netwerken en plannen? Meld je dan gratis aan voor HEZ! tips & acties. Je ontvangt dan regelmatig een tip per e-mail en een linkje naar mijn gratis e-book ‘ Succes is persoonlijk’. DOWNLOAD HIER MIJN GRATIS E-BOOK ‘SUCCES IS PERSOONLIJK’ LET OP: je vindt de link naar mijn e-book in de eerste e-mail, dus niet gelijk na downloaden. Laat me weten als je vragen hebt, of opmerkingen.
Ik wens je veel succes!,
Vivienne Westerhoud
Vivienne Westerhoud is hoofdredacteur van Haar eigen Zaak!
Leden van Haar eigen Zaak! kunnen adverteren in de ledenlijst op deze website en krijgen toegang tot de besloten Facebook groep. Daar deel ik elke week ondernemerstips en kun je online netwerken met andere leden. Je krijgt ook korting op PR via Westwood’s PR.
Vrouwelijke ondernemers kunnen zich hier aanmelden als lid van Haar eigen Zaak!.